NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1466227
Hej

Jag behöver byta termostaten på min bil enligt tråd då tempmätaren inte når upp till röda strecket ens efter 7mil på motorväg med 15plusgrader utomhus.

Någon som gjort detta innan och kan dela med sig om hur man går tillväga ?
Byter man bara termostaten eller är det hela termostathuset ?

Mvh
Martin
av mortimer
#1466914
Tid är bokad hos verkstad sedan någon dag, såg hur illa den satt.
Läste ECM-motortemperatur ned laptop+Vida+Dice och då pendlade den mellan 67-69grader. Den bör väl iaf ligga kring öppningstemp på termostaten, d.v.s 89grader ?
av mortimer
#1466946
Hur påverkar en kass termostat bränsleförbrukningen?Jag snittar just nu 0.85l/mil på 100% på E22an, 70-110km/h. Min S40 1.8 2005(ej Flexifuel) jag hade innan snittade jag 0.73l/mil. Enligt färddator...
av Rådlös
#1466955
Eftersom det är en F-motor, så skall det ju gå att köra på E85. (Om du sedan gör det är en annan sak) Men motorn är byggd för E85. Nu är det så här att etanol vill ha några tiotal mera värmegrader på förbränningsluften, än vad bensin vill ha, för att förbrännas fullständigt.
Det förstår man ju direkt att om motorn bara är 65 grader så blir det mycket bränsle som aldrig blir använt och gör någon nytta. Även bensinförbränning påverkas i en så låg temperatur. Motorn skall bli så varm som möjligt utan att för den skull koka och bränna upp, koksa, smörjoljan.
Jag hade en V70 med 2.0F -08. Det är ju samma motor som 1.8 F men lite större cylinderborrning. Till motorn uppgav Volvo en bränsleförbrukning på 1,2 liter per mil vid körning på E85. Jag körde alltid på E85 och hade en förbrukning på 1,18 L/mil. Det är ju tämligen nära 1,2 L/mil. Drog jag släpkärra t.ex så tog den markant mera.
Jag hittar inga uppgifter i boken för vad motorn skulle ha dragit i ren bensindrift. Men dom finns säkert någonstans? Och motorn skall ha en tillräckligt hög arbetstemperatur för att fungera rätt.
av mortimer
#1466959
Köpte bilen privat för 1v sedan och kör på bensin. Tänkte jag ska prova köra på E85 lite längre fram o se vad som möjligt där.
TS anger 0.74l/mil vid vla dag körning resp. 0.58l/mil vid landsväg. Med tanke på min körstil/typ bör jag kunna landa på max 0.75l/mil vid körning på bensin. TS anger inga data för körning på E85. Får termostaten bytt om 10 dagar, var första tiden de hade ledigt.
av mortimer
#1466964
Instruktionsboken säger 1,04l/mil vid körning på E85. Volvo uppger inte typ av körning men förmodar det är blandad
Användarvisningsbild
av frasse4
#1466975
Räkna bensin förbrukning * 1,3 så får du förbrukning med e85.
av 20FJan
#1466986
Jag kör en S40 2,0f och den är relativt törstig, speciellt vid kallstart och innan den blir varm. Så ny termostat för dig är nog bra… har även märkt att färddatorn visar lite för hög förbrukning jämfört med uträkning vid pump. Kanske du ändå har ungefär samma förbrukning som tidigare. Det är även bra att få termostaten bytt innan du byter bränsle, den kan ha svårt att adaptera om ordentligt om motorn inte når rätt temp också.
av mortimer
#1467015
Mina tankar också. Även om bytet av termostat kostar 1700kr så måste den bytas. Vill ju även ha varmt inne i bilen på vintern. O kall motor slits ju mer också.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]