NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464451
Jag har en Volvo c30 från 2008 som gått ca 22k mil, manuell, diesel.

I onsdags började motorlampan lysa och bilen kändes normal så länge jag körde under ca 50 km/h. Inga konstiga ljud eller så. Över det så kom jag ingenstans när jag gasade. Kunde ha plattan i mattan men kom ändå inte över 80 på en ganska lång sträcka. Vände hem igen och har inte kört något sedan dess och har fått tid på verkstad nu på onsdag för att få reda på vad felet är.

Har bara haft bilen i ett par månader och den är besiktigad och var på service senast i juni så detta känns ju minst sagt lite surt.

Jag är dessutom totalt okunnig om bilar så en mekaniker kan i princip säga vad som helst till mig och jag har ingen aning om det är rimligt eller ej. Så vill gärna höra mig för om någon har varit med om liknande och vad orsaken var.
#1467918
Kan uppdatera om att det var partikelfiltret. Fick offert på nästan 12 000 kr för att byta det vilket ju är helt orimligt att betala för en bil som gått över 20k mil. Gjorde istället en regenerering på en annan verkstad som kostade mig 1200 kr så hoppas på att det håller ett tag nu.

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]