av pv2b - fre 17 sep 2021, 22:32
- fre 17 sep 2021, 22:32
#1464290
Hej!
Jag har en Volvo S40, årsmodell 2008, med motoralternativ 1.8F (Flexifuel). Jag kör bilen nästan uteslutande på E85. Jag har haft bilen i lite drygt ett år. Bilen har gått cirka 170 000 km.
Jag har börjat notera ett fenomen som återkommit några enstaka gånger, jag är inte helt 100% säker på mönstret, så jag försöker så gott jag kan.
Allra senast hände detta för någon halvtimme sedan, jag skulle svänga av Essingeleden mot Tranebergsbron/Drottningsholmsvägen. För er som inte bor i Stockholm så är detta en ganska skarp 270 graders kurva/klöverblad i nerförsbacke ner från en 70-väg till en annan 70-väg. Jag bromsade inte i kurvan utan hade istället 5:ans växel och och hade gasen uppsläppt vilket gjorde att bilen saktade in långsamt. Skulle uppskatta min hastighet i kurvan till cirka 50-60 km/h.
I det läget tändes en lampa på instrumentpanelen, en röd lampa med symbolen av en oljekanna. Den symbolen kan ju betyda nästan vad som helst som jag förstått, men något slags fel indikeras ju. Lampan släcktes omedelbart när jag gav lite gas (bara en dutt) för att börja accellerera upp för att köra in på Tranebergsbron.
Det här är inte första gången det händer, men gemensam nämnare verkar vara en relativt skarp sväng (högersväng om jag minns rätt i de fall dett har hänt), hastighet från 50-70 km/h, 5:ans växel, inget gaspådrag, och att lampan slockar direkt när man ger gas.
Jag har sett detta 2-3 gånger de senaste få veckorna, så detta har bara börjat hända rätt nyligen.
Efter att jag stannat så har jag kopplat upp mig mot bilen med hjälp av en Bluetooth-baserad ODB II-läsare och appen Torque Lite på min telefon, för att se om det går att se några felkoder. Jag får då beskedet "No fault codes logged in ECU0" (eller något liknande, jag minns inte exakt vad det stod). Detta oavsett om man läsar in current, pending, eller historic fault codes. Kan tillägga att jag aldrig någonsin har sett en felkod via den här appen så jag kan inte vara 100% säker på att det fungerar / ska fungerar. (Däremot vet jag att själva ODB II anslutningen fungerar eftersom jag kan se varvtal för motor etc när bilen är igång.)
Som en enkel grej jag vet att jag kan kolla själv: Jag tänker att jag ska försöka kolla oljenivån imorgon när det är ljust ute och bilen fått stå. Tilläggas bör att bilen var på service ett halvår sedan cirka, och då byttes oljan. (1.8F-motorn vill ju ha olja tämligen ofta, så det är dags för det igen om cirka ett halvår.)
Vad tror ni som kan mer än jag om bilar här på forumet (vilket torde vara de flesta med tanke på vad jag vet), vad kan det här vara för något?
Jag ska tillägga att jag inte märkt att något fel är på bilen när den här lampan tänds, utan den verkar bete sig tämligen normalt.
Jag har en Volvo S40, årsmodell 2008, med motoralternativ 1.8F (Flexifuel). Jag kör bilen nästan uteslutande på E85. Jag har haft bilen i lite drygt ett år. Bilen har gått cirka 170 000 km.
Jag har börjat notera ett fenomen som återkommit några enstaka gånger, jag är inte helt 100% säker på mönstret, så jag försöker så gott jag kan.
Allra senast hände detta för någon halvtimme sedan, jag skulle svänga av Essingeleden mot Tranebergsbron/Drottningsholmsvägen. För er som inte bor i Stockholm så är detta en ganska skarp 270 graders kurva/klöverblad i nerförsbacke ner från en 70-väg till en annan 70-väg. Jag bromsade inte i kurvan utan hade istället 5:ans växel och och hade gasen uppsläppt vilket gjorde att bilen saktade in långsamt. Skulle uppskatta min hastighet i kurvan till cirka 50-60 km/h.
I det läget tändes en lampa på instrumentpanelen, en röd lampa med symbolen av en oljekanna. Den symbolen kan ju betyda nästan vad som helst som jag förstått, men något slags fel indikeras ju. Lampan släcktes omedelbart när jag gav lite gas (bara en dutt) för att börja accellerera upp för att köra in på Tranebergsbron.
Det här är inte första gången det händer, men gemensam nämnare verkar vara en relativt skarp sväng (högersväng om jag minns rätt i de fall dett har hänt), hastighet från 50-70 km/h, 5:ans växel, inget gaspådrag, och att lampan slockar direkt när man ger gas.
Jag har sett detta 2-3 gånger de senaste få veckorna, så detta har bara börjat hända rätt nyligen.
Efter att jag stannat så har jag kopplat upp mig mot bilen med hjälp av en Bluetooth-baserad ODB II-läsare och appen Torque Lite på min telefon, för att se om det går att se några felkoder. Jag får då beskedet "No fault codes logged in ECU0" (eller något liknande, jag minns inte exakt vad det stod). Detta oavsett om man läsar in current, pending, eller historic fault codes. Kan tillägga att jag aldrig någonsin har sett en felkod via den här appen så jag kan inte vara 100% säker på att det fungerar / ska fungerar. (Däremot vet jag att själva ODB II anslutningen fungerar eftersom jag kan se varvtal för motor etc när bilen är igång.)
Som en enkel grej jag vet att jag kan kolla själv: Jag tänker att jag ska försöka kolla oljenivån imorgon när det är ljust ute och bilen fått stå. Tilläggas bör att bilen var på service ett halvår sedan cirka, och då byttes oljan. (1.8F-motorn vill ju ha olja tämligen ofta, så det är dags för det igen om cirka ett halvår.)
Vad tror ni som kan mer än jag om bilar här på forumet (vilket torde vara de flesta med tanke på vad jag vet), vad kan det här vara för något?
Jag ska tillägga att jag inte märkt att något fel är på bilen när den här lampan tänds, utan den verkar bete sig tämligen normalt.