NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464290
Hej!

Jag har en Volvo S40, årsmodell 2008, med motoralternativ 1.8F (Flexifuel). Jag kör bilen nästan uteslutande på E85. Jag har haft bilen i lite drygt ett år. Bilen har gått cirka 170 000 km.

Jag har börjat notera ett fenomen som återkommit några enstaka gånger, jag är inte helt 100% säker på mönstret, så jag försöker så gott jag kan.

Allra senast hände detta för någon halvtimme sedan, jag skulle svänga av Essingeleden mot Tranebergsbron/Drottningsholmsvägen. För er som inte bor i Stockholm så är detta en ganska skarp 270 graders kurva/klöverblad i nerförsbacke ner från en 70-väg till en annan 70-väg. Jag bromsade inte i kurvan utan hade istället 5:ans växel och och hade gasen uppsläppt vilket gjorde att bilen saktade in långsamt. Skulle uppskatta min hastighet i kurvan till cirka 50-60 km/h.

I det läget tändes en lampa på instrumentpanelen, en röd lampa med symbolen av en oljekanna. Den symbolen kan ju betyda nästan vad som helst som jag förstått, men något slags fel indikeras ju. Lampan släcktes omedelbart när jag gav lite gas (bara en dutt) för att börja accellerera upp för att köra in på Tranebergsbron.

Det här är inte första gången det händer, men gemensam nämnare verkar vara en relativt skarp sväng (högersväng om jag minns rätt i de fall dett har hänt), hastighet från 50-70 km/h, 5:ans växel, inget gaspådrag, och att lampan slockar direkt när man ger gas.

Jag har sett detta 2-3 gånger de senaste få veckorna, så detta har bara börjat hända rätt nyligen.

Efter att jag stannat så har jag kopplat upp mig mot bilen med hjälp av en Bluetooth-baserad ODB II-läsare och appen Torque Lite på min telefon, för att se om det går att se några felkoder. Jag får då beskedet "No fault codes logged in ECU0" (eller något liknande, jag minns inte exakt vad det stod). Detta oavsett om man läsar in current, pending, eller historic fault codes. Kan tillägga att jag aldrig någonsin har sett en felkod via den här appen så jag kan inte vara 100% säker på att det fungerar / ska fungerar. (Däremot vet jag att själva ODB II anslutningen fungerar eftersom jag kan se varvtal för motor etc när bilen är igång.)

Som en enkel grej jag vet att jag kan kolla själv: Jag tänker att jag ska försöka kolla oljenivån imorgon när det är ljust ute och bilen fått stå. Tilläggas bör att bilen var på service ett halvår sedan cirka, och då byttes oljan. (1.8F-motorn vill ju ha olja tämligen ofta, så det är dags för det igen om cirka ett halvår.)

Vad tror ni som kan mer än jag om bilar här på forumet (vilket torde vara de flesta med tanke på vad jag vet), vad kan det här vara för något?

Jag ska tillägga att jag inte märkt att något fel är på bilen när den här lampan tänds, utan den verkar bete sig tämligen normalt.
#1464297
S6024t skrev:Som du säger,kolla oljenivån!!
Japp! Imorgon när det är ljust ute och bilen fått stå. :-) Nu är det kolmörkt ute och jag kommer inte se ett skit.
Erik Å skrev:Lågt oljetryck på lågt motorvarv..?
Kan ju vara fel på oljetrycksvakten eller så är det verkligen kritiskt lågt tryck :-/
Kan det vara relevant att bilen är i en längre sväng när det händer? Jag vet av erfarenhet att bilen kan indikera för låg spolarväskenivå i en snäv lång sväng om man har halvlåg nivå, antagligen för att spolarvätskan då trycks åt ena hållet av centrifugalkraften. Men jag har liksom ingen aning om motorolja funkar på samma sätt, som sagt min bilkunskap är relativt låg. Hade det gett en felkod om det hade varit något fel på oljetrycksvakten på riktigt?
#1464298
Jag kunde inte hålla mig så jag gick ut och kollade. Oljenivån verkar vara låg på riktigt. Oljestickan är inte helt torr men nivån börjar ett par millimeter under minimistrecket. Skumt. Får hålla bättre koll på nivån om det är något som gör att det försvinner olja.

Får ta mig till macken och köpa lämplig motorolja helt enkelt. Är det något särskilt att tänka på när man köper olja annat än att viskositeten ska stämma? (SAE 5W-30 enligt manualen, står också "Oljekvalitet: WSS-M2C913-B" men det vet jag inte vad det betyder.
#1464301
Kollade precis på OKQ8:s hemsida, de verkar ha tre motoroljor som passar:

https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... tra-0w-30/ (Denna tror jag går bort, 0W-30 är för "ogynsamma förhållanden" enligt manualen, vilket det inte riktigt är fråga om?)
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... evo-5w-30/
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... lus-5w-30/

Den sista är ju betydligt billigare, och det är ju helsyntetoljor oavsett. Spelar det någon roll vilken av de sista två jag väljer? (Förutsatt att båda faktiskt finns att köpa på macken.)

Enligt manualen så är påfyllningsbar volym mellan min-max 1,3 liter så jag borde kunna ha i en hel 1l-dunk tänker jag utan några problem.

Eller ska jag köpa någon helt annan olja? Första gången i livet jag köper motorolja.
#1464311
KalleJ skrev:Där är rätt olja.
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000023658
Men a5/b5 0w30 olja duger med, all olja är bättre än ingen olja.
Jo, det där är betydligt billigare, men då måste jag åka till Biltema, jag har rätt långt dit. Jag tänker att det är bättre att ta något från macken runt hörnet även om man blir skinnad på överpriser än att slita på bilen mer än nödvändigt för att vara dumsnål med motoroljan. :-)

Är det något fel på den oljan jag länkade från OKQ8 annat än att den är rätt dyr?

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]