NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50u
#1464006
Jag har ett otroligt jobbigt fel med min V50 T5 AWD -05

Det kom egentligen från ingenstans i somras, mitt under körning dök det bara upp "Bromsfel Stanna snarast (ABS-lampa och röd varningstriangel lyser)".
Jag provade att bromsa och märker inte något konstigt med bromsarna alls. Efter ca 30 sek känner jag hur bilen plötsligt tappar kraft och "Motorfunktion nedsatt" dyker upp.
Jag kör in till sidan av vägen och stänger av bilen. Nu startar den inte. Helt död. Efter några minuter startar den igen med samma felmeddelanden, märker dessutom att vindrutetorkarna plötsligt bara börjar gå av sig själv.
Kör hem den. Stänger av och startar igen, inte några fel alls, går precis som vanligt men efter en stund dyker "Anti-Sladd Serv. Erfordras" upp.
Kopplar lös batteri och testar till och från att starta den under kvällen. Ibland startar den, ibland inte (när den inte startar kan också "El. Startspärr Se Manual" dyka upp).
Kollar batteriet och får höra att en cell skulle vara död så köper nytt. Tror att allt är frid och fröjd eftersom den funkar felfritt en vecka efter detta men så dyker samma felmeddelande upp till och från igen.

Det som händer oftast är att "Anti-Sladd Serv. Erfordras" dyker upp och sedan efter ca 1 min så hoppar den över till ""Bromsfel Stanna snarast".
Sedan växlar den till och från mellan dessa meddelanden. En annan sak jag märkt är att när "Bromsfel Stanna snarast" visas så funkar t.ex inte blinkers, varvtal, motortemp, torkare osv men när den hoppar över till
"Anti-Sladd Serv. Erfordras" så funkar dessa funktioner. Vid vissa tillfällen kan det även surra jättehögt från Vakuumpumpen om man trycker på bromsen, även efter att bilen är avstängd.

Det enda lite konstiga jag märkt med bilen ganska nära på dessa problem började var att tutan inte fungerade. När jag någon dag (kanske vecka) senare fick tummen ur och skulle kolla närmare på detta så funkar den helt plötsligt igen. Vet inte alls om detta har med saken att göra eller inte men...

Har haft ner databoxen. Kollar alla kontakter. Tvättat alla stift med elektronikrengörning. Även tvättat kontakterna som sladdarna kommer ifrån. Plockat ur alla säkringar och rengjort. Kollar datorkortet efter evt sönderbrända lödningar men inte hittat nån.

Den lilla kontakten längst till vänster närmast mittkonsollen verkar vara skum. Tar man ur den så får man direkt alla dessa fel. Kollat kontakten för sprickor, så att alla stifthylsor sätter korrekt. Sitter en liten plastram på kontakten som verkar sitta löst så den tryckte jag rätt. Har även tryckt in alla hylsor ordentligt i ramen då vissa var nån mm lägre ut än andra. Jag har vinklat sladdarna åt annat håll.

Har även gått igenom alla jordpunkter och gjort rent och dragit åt.

Batteri är som sagt nytt och fint.

Den laddar 14,5 volt

Felkoder är raderade.

Trots allt detta beter den sig fortfarande på precis samma sätt. Tog en tur igår och den gick felfritt i kanske 5 min men under körning så började felen igen . Men jag har också på senaste tid kunnat köra en tur på 30 min utan några som helst konstigheter.

Min plan nu är att köpa den tidigare nämnda kontakten från skroten med ca 20-30 cm kabel och klippa bort min och sen skarva ihop sladdarna. Men jag vet ju inte om felet är i kontakten eller stiften på datorkortet. Eller om det är något annat?

Tacksam för tips! :)
Användarvisningsbild
av erikn
#1464018
När du säger kontakterna, är det de som sitter vid fötterna på passagerarsidan. Det kan hända att man kommer åt dem med fötterna har jag läst, och de hoppar ur halvt. Var inte det i mitt fall (har problem med immobilizer) men det kanske är det för dig. Men det kanske är de som du kollat redan.
av v50u
#1464020
Tack för svar. Men ja, det stämmer att det är just dessa kontakter jag menade att jag kollat.. men misstänker som sagt fortfarande att det kan ha med dem att göra.
Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]