NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463671
svergie2 skrev: mån 13 sep 2021, 06:59 Alla dieselmotorer med benämning som börjar på D (D2, D3, D4, D5) i V60 och V70 har underhållsfritt partikelfilter vilket innebär att du slipper byte av det samt inget additiv att fylla på. Femcylindriga motorer är generellt de som är mest pålitliga, D3 163 hk/D4 163 hk/D5 AWD. Undvik D4 181 hk 2014-2016, vissa av dom är helt katastrof medan andra funkar bra så det blir lite roulette. Vad har du för budget och krav på utrustning?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Jag antar du menar D4 VEA 181 hk och inte D4 181hk 5-cyl som finns i alla med AWD? Tänker bara så TS inte blir fintad upp på läktaren :-)

// Jonas
#1463969

roggabear skrev:
svergie2 skrev: mån 13 sep 2021, 06:59 Alla dieselmotorer med benämning som börjar på D (D2, D3, D4, D5) i V60 och V70 har underhållsfritt partikelfilter vilket innebär att du slipper byte av det samt inget additiv att fylla på. Femcylindriga motorer är generellt de som är mest pålitliga, D3 163 hk/D4 163 hk/D5 AWD. Undvik D4 181 hk 2014-2016, vissa av dom är helt katastrof medan andra funkar bra så det blir lite roulette. Vad har du för budget och krav på utrustning?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Vid vilka miltal kommer det fyra servicepunkter på D-motorerna? Kamremsbyte? Annat dyrt?
Ang budget så kanske 125-150000! Inga direkta krav på utrustning. Dragkrok är ett +
Nu talar jag för min egen maskin (D3/D4 163 hk) men är säkert likadant på de andra femcylindriga maskinerna. Kamrem 18 000 mil/10 år, bränslefilter 6000 mil/2 år, luftfilter 6000/2 år. Hjälpaggregatsrem/multirem (ac, generator... ) kommer jag inte ihåg intervallet på, tror det är 10k eller 12k mil, kostar inte som ett kamremsbyte.

Inga tändstift att byta ;)

VEA hade från början kamremsintervall vid 24 000 mil, men detta blev sänkt till 15 000 mil av Volvo för ett par år sedan.

Regenerering av partikelfilter sker automatiskt var 80-120 mil ungefär beroende på körcykel. Brukar räcka att köra ca tre mil i landsvägsfart så bränner den ur filtret.
JcN skrev:
svergie2 skrev: mån 13 sep 2021, 06:59 Alla dieselmotorer med benämning som börjar på D (D2, D3, D4, D5) i V60 och V70 har underhållsfritt partikelfilter vilket innebär att du slipper byte av det samt inget additiv att fylla på. Femcylindriga motorer är generellt de som är mest pålitliga, D3 163 hk/D4 163 hk/D5 AWD. Undvik D4 181 hk 2014-2016, vissa av dom är helt katastrof medan andra funkar bra så det blir lite roulette. Vad har du för budget och krav på utrustning?

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk
Jag antar du menar D4 VEA 181 hk och inte D4 181hk 5-cyl som finns i alla med AWD? Tänker bara så TS inte blir fintad upp på läktaren :-)

// Jonas
Ja, precis. AWD går endast att få med femcyl i dessa bilar. :)

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


#1463971
Denna kanske? Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 D4 Momentum-Auto-Drag-163hk-Nybes-Fint skick https://www.blocket.se/vi/98376015.htm

Dock varken adaptiv farthållare eller automatiskt helljus I denna (som det står i annonsen) eftersom den inte har Driver Support-paketet. Ganska ren Momentum, men det har ju det man behöver ifall man inte bryr sig så mycket om utrustning. Regnsensor, Xenonstrålkastare, kurvljus, digitalt instrumentkluster, 7" display och High performance stereo bla

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


#1478382
svergie2 skrev:Alla dieselmotorer med benämning som börjar på D (D2, D3, D4, D5) i V60 och V70 har underhållsfritt partikelfilter vilket innebär att du slipper byte av det samt inget additiv att fylla på. Femcylindriga motorer är generellt de som är mest pålitliga, D3 163 hk/D4 163 hk/D5 AWD. Undvik D4 181 hk 2014-2016, vissa av dom är helt katastrof medan andra funkar bra så det blir lite roulette. Vad har du för budget och krav på utrustning?

Du kanske skulle kunna presentera käll fakta till ditt påstående om att undvika D4 181hk 2014-2016 eller är det någon egen påkommen teori.
Vad jag har sett så har motorjournalister prisat denna modell, men att undvika D3 modellen.

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk


Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.