NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holmgrens
#1462776
Hej!

Imorse när jag startade bilen märkte jag ett inte allt för trevligt gnisslande/ vinande ljud från motorn. Jag har själv noll koll på vad det kan vara eller vad som behöver åtgärdas och tänkte därför kolla med er.

Efter lite googling misstänker jag att det är generatorn som håller på att ge upp men för plånbokens skull hoppas jag på något billigare fel :) Bilen är en -08 som gått ca 13800 mil.

Länkar till en video på oväsenet.
https://youtube.com/shorts/-ylVJo2oxMc?feature=share

/Fredrik
av JcN
#1462795
Hej!

Hörde samma ljud idag på våran V50 (dock en d3 med 14600 mil på mätaren) och jag misstänker frihjulskopplingen på generatorn (den remmen ligger an mot)
Verkar vanligt att den behöver bytas. Ska ringa lokala AD-verkstaden och få prisuppgift på byte. Aggregatrem och A/C-rem med alla spännare och hjul byttes för snart 1 år sedan och borde väl ha bytt frihjulet i samma veva. Även det på A/C-kompressorn gör att byta har jag fått för mig.

// Jonas

Edit: kika in i denna tråden viewtopic.php?t=91105
#1463136
Tack för svar. Vad går ett generatorbyte på i pris hos verkstad? Ska tilläggas att jag redan fått byta diverse delar sedan köpet och är inte överdrivet sugen på att lägga ut flera tusen till.
#1463162
Holmgrens skrev: lör 11 sep 2021, 10:28 Tack för svar. Vad går ett generatorbyte på i pris hos verkstad? Ska tilläggas att jag redan fått byta diverse delar sedan köpet och är inte överdrivet sugen på att lägga ut flera tusen till.
Vet att Bilia ~2år tillbaka ville ha runt 7000-8000kr för generatorbyte. (generatorn kostar runt 3.5-4.5k och sen arbetet.
Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]

@fjohan82 , Har samma märke, en 5-25 och en […]

Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]