Sida 2 av 2

Re: V50 T5 2004 startar men dör efter en sekund

Postat: ons 15 sep 2021, 09:02
av DayDreamer
Hmm tvivlar på att det skulle vara antennringen, Sätter du i fel nyckel i bilen så låser inte rattlåset upp samt att det händer absolut inget om du vrider på nyckeln. Vilket jag tycker borde hända om antennringen skulle fallera helt även om rätt nyckel används.

Börja med att kolla det enklaste först, säkringar, sen tycker jag att du ska ta å rycka kontakten från lmm (luftmassemätaren) å prova å starta, går motorn igång så ligger ju felet i motorsystemet någonstans å troligen LMM, dom kan gå sönder utan att sätta felkod.

Re: V50 T5 2004 startar men dör efter en sekund

Postat: tor 16 sep 2021, 08:45
av erikn
Åh fan det där var intressant info. Ja, rattlåset funkar som det ska, så i så fall funkar ju antennringen. Hade jag inte en aning om. Frågan är ju då vilken säkring som det kan vara, det finns ju en del på moderna bilar (ja, jag räknar det här som en modern bil :-) ) , den vid fötterna samt de under huven.

Hittade det här schemat, antennringen är ju på sidan 82.

http://forum.vccn.no/dokumentasjon/Volv ... n_3_39.pdf

Re: V50 T5 2004 startar men dör efter en sekund

Postat: tor 16 sep 2021, 21:18
av erikn
Har felsökt på helt fel sätt upptäcker jag nu. Min felkodsläsare läste jag av vid fel tillfälle, och mycket riktigt så låser den inte upp rattlåset utan att ha rätt nyckel i. Testade genom att inte sätta dit kontaktstycket för antennringen (den lilla kontakten med tre stift) och då låste den inte upp rattlåset och inte heller startmotorn gick.

Då kopplade jag in felkodsläsaren igen och kunde då se att immobilizern sa Yes (där den säger No på bilden ovan) och alla nyckelrörelser ser bra ut när man kolla där. Så jag har varit inne på helt fel spår, det är inte startspärren som dödar direkt. Kollade även bränsletryck via läsaren och det var tryck hela tiden. Så nu är jag helt lost. Vad fan kan det vara?

Re: V50 T5 2004 startar men dör efter en sekund

Postat: tor 16 sep 2021, 22:06
av erikn
Kom på att jag glömde kolla LMM som du skrev om, och Heureka!, det var den. Kopplade loss den, bilen startar. Stänger av, kopplar in den, startar bilen, den går. Låter bilen gå, kollar felkoder, har en på LMM. Raderar felkoden och bilen dör direkt. Så tack som sjutton för det tipset, hade tagit lång tid innan jag kommit på att det var den. Nu ska jag bara skaffa en ny, och få ihop allt igen.

Än en gång tack för tipset!