NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1462660
Dottern parkerade på kvällen hemma hos sig, på morgonen så startar den men dör direkt. Inga som helst problem att starta, men den går ganska exakt en sekund och dör.

Jag trodde att det var reläet till bränslepumpen, men även när jag sätter en sladd i stället för reläet dör den. Tar jag bort reläet (öppen krets) så startar den två eller tre gånger, sedan räcker inte trycket till fler starter. Sätter man dit reläet igen så går den igen, men bara en sekund.

Har kollat felkoder, finns inga. Förutom om bränslepumpen då, men det var ju ganska väntat. Kom inte tillbaka efter att jag nollat den. Inga meddelanden i displayen om att startspärr är aktiverat. Har provat med nyckel nr 2 med samma resultat.

Har googlat satan på både svenska och engelska, men inga klockrena resultat.

Är inne på att den kan vara antennringen. Tacksam för fler förslag på hur felsöka och vad det kan vara.
#1462668
Testat lämna batteriet av och laddat upp det rejält?
El-gremlins står för många knepiga fel på V50
#1462671
+1 på HCP

Och vidare
Det kan vara bränslebrist. Bränslesystemet är består bl.a. av:
Bränslepump
Elektronikenhet PEM för varvtalsstyrning av pumpen
Trycksensor på fuel railen

Motordatorn (ECM) läser av trycket i fuelrailen och försöker hålla detta konstant genom att varvtalsstyra bränslepumpen. Effektsteget som skickar ström till pumpen heter PEM.
PEM satt från början under bilen men flyttades senare upp under baksätet pga. att den blev förstörd av vägsalt. Modellår 2004 verkar ha haft mycket problem med detta.
Tänkbara felkällor är PEM, bränslepump, trycksensor på fuelrailen mm.

Sök på PEM och Volvo fuelpump i YouTube så får du många träffar
#1462675
Ska prova det. Ska bara få hem bilen först, är krångligt att ta sig till andra sidan stan och hålla på att felsöka på parkeringen. Hon bor 6 mil bort och det är norr om Stockholm, och jag bor på södra sidan.

Men borde man inte få felkoder då om den har problem med PEM?

Svårt att beskriva, borde spelat in en film. Men den startar hur lätt som helst, går en sekund och sedan dör den, ungefär som dödarknappen på en motorcykel. Eller vrida av nyckeln. Inga hostningar eller så, utan den bara dör. Känns definitivt som att den slår ifrån tändningen. Men man ska aldrig säga aldrig. Har haft fel förr.
#1462678
Påminner om startspärren tycker jag, framförallt på en äldre V50. Tror man byter typ en antenn vid nyckelhålet för startnyckeln
#1462716
Ja, det är den jag är inne på att det kan vara. Har sett den kallas för antennring. Bökigt att komma åt, men görbart. Det värsta är att man inte vet om det är den. Har ju inga felkoder.
#1462726
@erikn, Bara för att, brova att banka lite med näven där ;-)

Har mest något minne av att dessa kan strula på V50/S40n fram till 2007
#1463164
Nu får man ju hoppas att det är nyckelvredet. Skulle vara trevligt att testa med en fungerande innan man köper ny på Bilia för ca 1600. Skroten vill ha över 1000 kr för en, känns meningslöst att inte lägga till lite och få en sprillans ny. Har monterat loss den enligt videohjälp. luftspjället och övre skruven på själva vredet var värst. Har lite ågren för att få dit den där skruven igen. Artikelnummer på befintligt vred är 30659838.
210911_Felkod.jpg
210911_Felkod.jpg (85.82 KiB) Visad 1551 gånger


Byta IAM i Volvo v50 -07

Hej ! Sitter en begagnad IAM i bilen som få[…]

Bromsljus

Hurvida man egentligen får eller inte ska ja[…]

Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]