NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dofflie
#1461886
Hej!
Ny på forumet, så ni får gärna rätta mig eller skicka mig i rätt riktning om tråden redan finns.

Jag har en c30 1.8f från 2008. Den har problem att starta ibland, framförallt när man fått igång den och sedan stänger av o därefter snabbt försöker starta igen. Jag har fått felkoden ECM - 0420.

Motorn går ganska knackigt så tänkte kolla om det är tillräckligt med tryck i soppaledningarna. Men kan inte hitta ventilen jag skruvar på bränsletrycksmätaren. Är det någon som vet vart den sitter på den här motorn, eller har några andra tips?

mvh
/Dofflie
#1461890
Osäker på hur det ser ut på den motorn men du borde kunna se tryck i VIDA jämför börvärde mot nuvarande bränsletryck, nuvarnade bärnsletryck ska inte avika markant från börvärdet. Går motorn bättre eller sämre på högre varv? Ju högre varv desto mer bränsle krävs.
#1461902
Tack för tipset! Gick ut och kollade, verkar inte som det blir något bättre på högre varv! Det började även lukta mycket obränd bensin, vilken känns som den då går ganska rikt? Kan de tyda på stift eller tändspolar?

Borde jag inte få någon annan felkod då? Såsom "Misfire in cylinder X"?

Angående VIDA, vet inte om jag kan få tag på ett sådan instrument. Men finns det några andra lite bättre kodläsare för en hobbymekaniker? Kollat lite på iCarsoft CR Pro, kan den läsa ut sådana saker?
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)