NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aodling007
#1461785
Hej

Jag har en V50 2.0 D från 2005 som jag inte blir klok på. I juli byte jag hjullager höger fram pga missljud som avtog vid högersväng. Mekaniker då sa att fjäderbenslager vänster var dåligt och gjorde att det fortfarande lät. Bytte idag båda fjäderben kompletta för att försöka avhjälpa problemet. (vänster fjäder var även av). Bilen låter LITE bättre men fortfarande illa.

Nu säger de att båda hjullager är dåliga, och länkarmsbussningar bak. Oljudet är precis som innan, låter bra i kraftig högersväng, annars låter det massor. Kan det vara hjullager igen? Kan bussningar orsaka att ljudet fortplanta sig in i bilen? Drivknutdamask var också skadad säger han. kan det ge oljud?

mvh Andreas
av malajo
#1461794
När mekanikern bara chansar och du får betala kalaset så vet jag att jag hade frågat en annan mekaniker.

Trasig damask låter ingenting men det leder i regel till en trasig drivknut, som låter som ett tuggande i metall. Till en början vid rejäla rattutslag, bryr man sig inte om att byta så kommer det så klart bli värre och låta även vid mindre rattrörelser.

Antar att det var mekanikern som bytte det hjullager eller? Han borde ju märkt om det var dåligt när det byttes, att det nya lagret skulle bli dåligt igen tyder nog på att monteringen inte gjordes som den skulle.

För mig var det hjul-lagert som belastades som tystnade. Höger lager kasst, blev alltså tyst när jag belastade det genom att svänga vänster.



Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk


Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1461884
Kolla däcken! Jag har hjullager liknande ljud på min även fast båda hjullagren fram är nya (SKF), ljudet för mig upphör när det är blött ute för att senare återkomma när det är torrt :-)
Användarvisningsbild
av jensenystad
#1462011
Låter ju lite märkligt att hjullagret inte ska hålla mer än en månad. Jag hade reklamerat det hjullagret hos dom som bytte det. Fick själv nytt ett hjullager på min V50 för en månad sedan och jag förväntar mig att det håller varjefall 13000 mil . Lika länge som det första höll.
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]