NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bengansolle
#1461774
Hej!

Bytte dieselfilter på bilen, och då jag slarvade med att pumpa fram diesel första gången så gjorde jag om lite luftning , och lät sen bilen stå och gå en stund för att se om den skulle tjuvstanna som efter första försöket.

Det gjorde den inte så jag tänkte att jag tar en provtur.

Då jag kommer in i bilen ser jag att jag har en varningstriangel med texten ”elsystem, service erfordras”

Kör ändå en kort sväng, och ibland slocknar det och kommer tillbaka.

Tänker att det är nåt med laddningen så jag mäter på batteriet och har jättelåg spänning, 10,8 V med bilen på tomgång. Dock inga problem att stänga av och starta,

Med lite varv på så går den upp till runt 13V men inte mer

Är det generatorn som e enda vägen felsöka här? Tog ju givetvis av batteripolen då jag skruvade å enda kabeln jag har rört i övrigt e kontakten som sitter i filtret, har aldrig haft felet förut.

Bilen går i övrigt klockrent men har en felkod som pekar på nåt med gaspedalsgivare,

Nu får den stå på laddning ett tag då jag ju säkert tömt batteriet lite efter en hel del snurrande efter filterbytet

Det är en 2010 utan start/stop
av kvillebäck
#1461857
Du kan inte laga ett trasigt batteri med en batteriladdare. Går batteriets spänning under 10V vid startögonblicket så skall batteriet kastas, inte laddas. undantaget om man dragit ur det som du skrev om vid luftningen.
Om bilen stannar igen så återkom så skall du få ett annat förslag på lösning.
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]