NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mpasak
#99251
Hej
Försökte söka men fann inget...tyvärr.

Vad är det för skillnader på dom 2 olika 5cyl motorerna i V50in?
Är det bara programvaran? eftersom BSR har ett chipp som fixar upp 2.4an till ca 178 hk.
Tycker det låter mycket på en icke turbo bil.

tack på förhand
Användarvisningsbild
av Appel
#99256
Skillnaden sitter endast i programmeringen, 140HK på 2,4 (220Nm vid 5000 rpm) och 170HK på 2,4i (230Nm vid 6000 rpm), ingen annan skillnad rent tekniskt mer än i'et på bakluckan!

Det lönar sig bättre att "elektroniktrimma" 140 hästarn!!
Användarvisningsbild
av Guru
#99330
Appel har rätt i att det är programvaran som skiljer. Sen har han blandat ihop effekt/vridmoment och varvtal men det spelar ingen större roll. :wink:

Skillnaden är enkelt sagt att 140hk aldrig ger full gas på högre varv. Alltså, du trampar gasen i botten men gasspjället öppnar inte fullt. I 170hk är det verkligen fullgas när du trampar fullt. Det är enda skillnaden, allt mekaniskt är samma. Så det BSR egentligen gör är att öppna spjället fullt och sedan "trimma" fram 8hk till. Till 170hk är det ganska meningslöst men till 140hk är det kanon.

Letar du begagnad S40N/V50 och funderar mellan 2.4 eller 2.4i, sluta med det! Välj bilen med rätt färg, utrustning osv och chippa den om det råkar bli en 2.4!
av Christian_m
#99338
Vad jag hört, och jag har inte funnit anledning att betvivla det när jag testat de olika motorerna, så är det först efter 4000 varv som skillnaden märks mellan de två motorerna. Jag som mest tråkkör i stadstrafik och åker på långresor där varvtalet ligger under 3000 varv på motorvägen nöjde mig därför med 140-motorn. Visst är det lite trist ibland men jag la hellre dem pengarna på utrustning.

Hade jag haft behov av en piggare motor hade jag nog hellre kollat på en T5 än en 2.4i.
av mpasak
#99345
Detta låter ju super!
Är inte jag som har bilen men en 2.4a är det så chip blir det nog.
Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
av Appel
#99362
Guru skrev:Appel har rätt i att det är programvaran som skiljer. Sen har han blandat ihop effekt/vridmoment och varvtal men det spelar ingen större roll. :wink:

Skillnaden är enkelt sagt att 140hk aldrig ger full gas på högre varv. Alltså, du trampar gasen i botten men gasspjället öppnar inte fullt. I 170hk är det verkligen fullgas när du trampar fullt. Det är enda skillnaden, allt mekaniskt är samma. Så det BSR egentligen gör är att öppna spjället fullt och sedan "trimma" fram 8hk till. Till 170hk är det ganska meningslöst men till 140hk är det kanon.

Letar du begagnad S40N/V50 och funderar mellan 2.4 eller 2.4i, sluta med det! Välj bilen med rätt färg, utrustning osv och chippa den om det råkar bli en 2.4!
Yepp, det visade sig att jag blandade varvtalen, dom är för hästkrafter. 220Nm vid 4000 rpm för 2,4 och 230Nm vid 4400 rpm för 2,4i.

Jag har själv 170 hästarn idag (har dock beställt T5), jag blev väldigt förvånad när jag fick en 140 hästare som lånebil när min krånglade med startnyckeln, jag var övertygad om att min 170 hästare var felprogrammerad då 140 hästaren kändes betydligt piggare i stadstrafik!!

Efter en vecka med blandad körning så kan man säga att den kanske kändes aningens tröttare vid omkörningar i 90 km/t eller mer, men om den var så "trött" att det känns befogat med merkostnaden för 170 hästaren är väldigt tveksamt.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]