NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1461500
Hej,

Är det någon som felsökt och meckat med virvelspjället och variabla insuget?

*Är nyfiken på hur man vet om de bråkar/kärvar..
*Och om nån av dem styrs av el (utöver vakuum från vakuummagnetventilerna (som jag bytte till fabriksnya original häromdagen)..
*Samt, är de helt integrerade i insugsgrenrören eller vart sitter de..? (kan inte få fram det ur Haynes <=MY07)

Vår bil är en V50 1,8F MY08..

Mvh :)
#1461757
Pratade med min biliatekniker och enligt honom så ska virvelspjällets axel och "motor" sticka ut på sidan av insugningsgrenrören, men han var inte helt säker på sitt minne..
Kan man göra något för att funktionstesta virvelspjället, med motorn avstängd eller på tomgång?
(har dock inte lyckats lokalisera axeln/motorn än.. Vet inte riktigt hur de ser ut..)
#1461887
Hmm står du fram vid motorn så har jag för mig att nere på vänster sida av insugsgrenröret så ser du armen samt vakuumklockan. du kan funktionstesta den genom att suga i slangen som går till den krävs inte mycket så ska du se att armen rör sig. Sen tror jag att det även sitter liknande fram på insugsgrenröret. När du suger i någon av dessa slangar som går till vakuumklockorna så ska du känna att ett undertryck skapas i slangen, gör det inte de å bara kommer en massa luft när du suger så har du antagligen defekt slang eller vakuumklocka :-)
#1461917
DayDreamer skrev: tor 02 sep 2021, 10:04 Hmm står du fram vid motorn så har jag för mig att nere på vänster sida av insugsgrenröret så ser du armen samt vakuumklockan.
Är det inringade på bilden en del av armen? Det är på vänster sida sett i bilens färdriktning (höger sett framifrån)..
En brun liten plupp syns sticka ut inuti nåt svart hölje.. Den bruna pluppen flyttar sig när man startar/stänger av motorn.. Nån axel kunde jag inte se..
20210902_125824.jpg
20210902_125824.jpg (466.16 KiB) Visad 1094 gånger
#1462111
Mjaha.. På den bilden ser virvelspjällen ut att sitta väldigt nära cylindrarna..? Således har den "bruna pluppen" (som sitter en bra bit ner på insugsgrenrören) på min bild, med det variabla insuget att göra då? :party:
#1462312
Hur mycket påverkar virvelspjällen motorgången, mest vid tomgång/låga varvtal gissar jag, är det så?
Är virvelspjällens klaffar helt öppna eller stängda när ström/vakuum inte finns?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]