NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j00mpa
#1456799
Hej! Ska byta glödstift relä på V50 2,0d 2009. Har rivit ner fronten men inget där! Ska tydligen sitta där men nej! Hittar ej vart den är! Kan någon snälla hjälpa mig innan jag plocka ihop allt haha
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1457002
Kollar man i elschemat så verkar det som reläet sitter bakom kofångaren, vänster fram, långt ner. Kan vara så att man måste ta bort innerskärm vänster fram, för att komma åt. Reläet verkar vara av större modell.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1457064
Precis, det är relä R12 som via säkring F6(70 A) samt säkring R32(10 A) som sitter i elboxen i motorrummet, som matar glödstiften. Detta framgår av elschema för My 2008.

Jag trodde i min enfald att elschemat före och efter facelift var det samma men icke...

Sorry!! :oops:
av dieselputte
#1457203
Vad jag har uppfattat i trådar här så är det ju sällan relä´t som är själva problemet, utan glödstiften, trots felkod som pekar på relä. Mät resistansen i samtliga glödstift om kontakten vid hörnet på motorn är samma före/efter facelift ? Så kan man lämpligen mäta där = 1 stift i kontakten för respektive glödstift. Mät mot jord, har för mig de skall vara 0,8 Ohm ??

Men som i videon nedan, man kan ju jämföra mellan stiften, avvikelser mellan alla är nog lika bra att byta rubbet. Tänk på att byta stift med varm motor, annars risk för skadade gängor, eller avbrutet stift kvar i toppen. Vill man vara säker så lämna in på verkstad för byte.

Hej David, Har nämligen samma problem med min[…]

Kommer ingen diesel ut från pumpen.

Hej! det är nämligen så att jag ha[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]