NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flippflopp90
#1456797
Hej!

Jag har en Volvo C30 2.0 D -09 som har problem.

- Läcker styrservoolja (video) hällde i lite för att visa men den tömmer ALLT.
- Lampor i mittkonsollen lyser ej men fungerar (fläkt, AC och sätesvärme.)
- Bilen fick för sig att inte starta vid ett tillfälle, startade tillslut med gaspedalen gjorde ingenting och det kom vit rök ur avgasröret. sen fungerade det som vanligt igen.

Användarvisningsbild
av HCP
#1456808
Är nog styrväxel eller möjligen någon anslutning till den som släpper oljan.

Lampor i mitten kan va en liten kontakt på baksidan av panelen, kolla så den är itryckt ordentligt.

Gör en trippelkoll att batteriet är laddat och i bra skick, det enbart kan orsaka en hel del knepigheter.
av flippflopp90
#1458784
vad betyder det? är det något jag kan fixa själv hemma? (har lift) ser väldigt trångt ut där inne som man ser på videon.
Batteriet är kollat och har bra laddning (12.8V) med multimeter efter laddning och 24h vila.

Fick tipset att byta oljan och kolla i den om det är kylarvätska eftersom en jag kände tyckte det luktade illa om bilen.
Bilen går att köra nu och går som vanligt i motorn men styrservon är ju helt tom. kan det ha varit en tillfällig grej att den ryker vitt och inte går bra?
Användarvisningsbild
av HCP
#1458795
Om den inte ryker vitt konstant är det inte nåt att oroa sig över, en koll av vätskan så den inte har olja i sig är väl inte fel heller, bara skruva locket med kall motor o stopp ner fingret.

Försök tvätta rent under när du har den på lyften, låt torka och sen fyller du lite olja och försöker hitta vart den härstammar från. Så kan det bli enklare med instruktioner och ev. fel.
Kan ju vara något så enkelt som behållaren som är sprucken om du har tur
av flippflopp90
#1458840
Behållaren för styrservooljan sitter under höger framlampa, som du ser på videon så kommer läckan inte därifrån. Lägger sig inte oljan över eventuell kylarvätska i motorn? altså borde jag se olja om jag öppnar tappen i tråget?
av dieselputte
#1458844
Brukar väl vara returledningen som korroderar sönder i styrväxeln, kan vara bökigt att lösa.

Här har du fix it video, obs, låter som engelsman så detta är troligen en högerstyrd bil, men det lär inte vara mycket som skiljer?
av flippflopp90
#1458905
Vad tror ni en verkstad skulle ta för att fixa jobbet som görs i videon?

Min bil har altså
-trasig styrservo
-elfel (instrumentlampor som inte fungerar, konstiga saker som händer ibland.) (dieselvärmare som går då o då)
-det kom upp en felkod på turbon när jag kopplade in en kodläsare, rensade. tidigare ägare sa att den ibland blir slö, då får man koppla ur och in en sladd... har fått göra det då o då.

Börjar ångra att jag köpte denna bil...
av dieselputte
#1458934
Att dieselvärmaren går sporadiskt kan bero på oxiderade kontakter vid gångjärnet i förardörren, eller i elektronimodulen i förardörren. Ute tempgivaren sitter i vänster backspegel och dess kabel är ansluten till modulen. Glapp i dessa modul /kontakt i dörren kan ge de mest konstiga följdfelen. Visar yttertempen under +5 grader så startar värmare automatiskt.

Vanligaste felet vid problem med kontakten vid gångjärnet är att det inte går att låsa vissa dörrar, bägge höger dörrar "döda=lås/fönsterhissar funkar ej + andra diverse fel.

Prova ta loss kontakten vid gångjärnet (lyft plastlåset i övre delen med en platt skruvmejsel), köp oxidrengöring och spreja samtidigt som stift rengörs med typ såna här tandpetare https://www.apotea.se/tepe-mellanrumsbo ... xYQAvD_BwE

Ingen aning vad åtgärd kan kosta, men räkna med "trängselskatt" , kanske nåt mellan 2-5 tusen kr

Turbon kanske nån annan vet svaret på
av flippflopp90
#1460170
https://imgur.com/g7igxX9

va inne på en verkstad där dom sa att jag skulle åka in till volvo och beställa sånahär (bildlänk).

Jag körde bilen till verkstaden och förutom att styrservon såklart inte fungerade så gick den precis som vanligt. Det var på vägen hem igen när bilen var uppvärmd som jag vid ett tillfäle drog på i 2an och 3an så lös det "motorservice erfodras" som sedan slocknade efter 1 minut :-/ Sen gasade jag upp igen och samma sak hände en gång till, mycket märkligt detta...
Användarvisningsbild
av HCP
#1460218
Du behöver läsa ut felkoder för att veta exakt vad det var för något. Det kan va att den reagerar på noll motstånd på servon, vet dock inte om den har egen felkod.
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]