NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456760
Tjenare, Jag håller på bli skogstokig på min bil. Det är en s40 2,4i 08

Allt började för cirka ett årsen med att bilen började vibrera vid gaspådrag på 2-3an vid ca 1600-2000 rpm. Läst runt på forumet här och
Många pratande om drivaxlar och att dom kunde vara slitna, Byte då höger ”den långa” för kändes som det vibrerade mer i passagerar sätet. efter den byttes var det frid o fröjd tills ungefär 4 veckor sedan då började det igen. Bytte då vänster för visste att den var påväg att ge upp. Men efter bytet till en helt ny så är problemet fortfarande kvar. Länkarmar e också bytta förra året.
Även fjäderbenslagringen e bytta på båda sidor

Jag läser o läser men kommer ej fram till något speciellt. Är det någon som kan ha lite idéer om vad som kan ställa till det?
#1456842
Märkte idag att när bilen är i friläge o stillastående och jag gasar lite grann kommer det inga stora men ändå lite vibrationer i ratten och sätet. Liknade besvär som när jag kör. Finns det någon duktig själ som kan tro sig veta vad de kan vara..
#1456873
Börja med visuell inspektion och ett långt spett eller domkraft underifrån. Annars ser man hur mycket motorn rör på sig om man står still med broms på och släpper upp kopplingen lite. Men ja gummidelar från -08 lär inte vara 100%iga
#1456877
KalleJ skrev:Börja med visuell inspektion och ett långt spett eller domkraft underifrån. Annars ser man hur mycket motorn rör på sig om man står still med broms på och släpper upp kopplingen lite. Men ja gummidelar från -08 lär inte vara 100%iga
Var ute precis och bad en vän gasa lite lätt medans jag kollade motorns rörelser. Den rör sig inte jätte mycket men den rör ändå på sig om man säger så, Ingen kunskap riktigt i hur mkt som är normalt eller om den ska stå helt still när man gasar. Kollat runt lite och sett nu att folk i usa etc har haft problem med motorfästet som orsakat vibrationer..
Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]