NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456491
Skulle behöva lite tips och råd av er.

Har efter ett par år av strul med fullt DPF precis fått tillbaka bilen från en DPF-renovering (genom filterrefresh.se) men till min stora besvikelse så märker jag direkt en försämrad prestanda när jag åker ifrån verkstaden. Vid tillfällen upplevs bilen nästintill död vid låga varvtal (under 1400 varv) för att efter några sekunder med ordentligt nedtryck gasreglage dra iväg i relativt kvickt. Detta känns såklart varken säkert eller särskilt kul och har lett till flertalet motorstopp och osäkra rondellkörningar...

Under denna tid (ca 2 timmars körning) så har Anti-sladd lampan (anti-sladd service erfodras) varit igång vid tre tillfällen och släckts däremellan. Till slut så kom också motorlampan upp varefter diagnos vid verkstaden idag fick fyra felkoder för EGR-ventilen, men ingen för anti-sladd. Verkstaden rekommenderar ett byte av EGR-ventil (ca 3 tusen) då sotbildning antas.

Men till frågan. Är det möjligt att istället för att byta EGR-ventil endast rengöra den? Behöver några tillhörande slangar/rör rengöras eller räcker det med själva ventilen? Vad är svårighetsgraden? Vad rekommenderar ni? Varför tror ni anti-sladd lampan gått igång?

Är så jävla klar med skiten, hade aldrig köpt bilen om jag var medveten om problematiken med motorn och avgasreningen.
Tack,
Niklas
#1456501
Personligen tror jag det är bättre att byta då det även kan vara något elektriskt trasigt i EGR-ventilen.
Mycket vanligt att fel på EGR ger utslag på antisladd. Körde i många månader då det hände dagligen.
Rekommenderar starkt byte av EGR .

Detta är inget motoralternativ för en person som inte skruvar själv om bilen gått över 17.000 mil ungefär. Även för de som är vana att skruva kan den vara en utmaning.

Har du otur kommer även bakre länkarmsbussningar och bromsar snart. Hjullager behöver också bytas med jämna intervall.
#1456645
Tack för svar!

Hur kan det komma sig att EGR-ventilen ger utslag på antisladd? Hmmm.

Tar till mig rådet om att byta EGR.

Är det något tillhörande som bör göras rent vid bytet (slangar/rör eller dylikt), eller sitter EGR direkt på DPF?

Bilen har rullat knappt 11.000 mil så får hoppas att hjullager, bromsar och länkarmsbussningar kämpar ett tag till, när fick du problem med dessa?
#1456746
Hjullager brukar gå ca 6000 mil om man köper av kvalite, annars kortare. Länkarmsbussningar runt 17000 mil om jag minns rätt. Bromsarna med skivor blir lätt förstörda när länkarmsbussningarna ger sig.

Anledningen till att antisladd varnar när EGR har vissa felkoder verkar bero på något programvarufel.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]