NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456047
Min C70 med D5244t13 motorn har helt tappat laddtrycket. Har haft uppe bilen på lyft och alla tryck slangar ser hela ut och inga motorlampor eller fel koder finns. Letat som en tok efter info men det närmaste jag kommer är att den elektroniska ställdonet för VNT har havererat men det borde väll generera felkod.
Kan man kolla den på något sätt, ska den röra sig vid start ?
Bilen startar fint och går fint på tomgång men är väldigt trött vid körning.
Den kan varvas upp till 4000varv på 1a,2a, o 3e växeln så frågan är om den gått in i limp mode utan att generera felkod.
Är tacksam för alla tips eller idéer
Senast redigerad av 1 Lopez, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1456162
Vad för felkodsläsare har du läst ut bilen med? Inga meddelanden i textfönstret på mätarhuset? Brukar stå där om motorn går i limphome. Det borde finnas en felkod tycker jag, laddtrycksgivaren borde gnälla rejält när den märker att inget laddtryck byggs.
av Lopez
#1456182
DayDreamer skrev: ons 28 jul 2021, 11:31 Vad för felkodsläsare har du läst ut bilen med? Inga meddelanden i textfönstret på mätarhuset? Brukar stå där om motorn går i limphome. Det borde finnas en felkod tycker jag, laddtrycksgivaren borde gnälla rejält när den märker att inget laddtryck byggs.
Felkodsläsaren är en Autel AutoLink AL619, och det finns igen text eller notis i meddelande rutan.
Ska läsa ut lite live värden vid tomgång samt vid olika varvtal.
Letar även efter någon i när området som kanske kan läsa av bilen med Volvo VIDA läsare.
av Lopez
#1456806
Nu har jag äntligen fått fram fel kod fick testat en annan felkods läsare. Den säger fel kod P0045.
VNT på avgas huset gick lätt att röra efter jag lossa armen från styrdonet.
Så frågan är om det är VNT styrdonet som gett sig eller laddtryck givarn.
Någon som vet vart laddtrycksgivarn sitter på min bil ?
#1463894
Då var bilen fixad tillslut.
Det var det elektriska VNT styrdonet som gått sönder. Det gick ej att reparera vilket är ovanligt men mitt hade tagit in vatten så det var kört.
Dessa elektriska ställdon som sitter på min garrett turbo säljs ej löst så jag fick hitta en komplett turbo på skroten och plocka ställdonet från den.
S/V60 Polestar utan taklucka

Jag har inte själv kört fyran i Polestar[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Disney