NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455768
Sett nu på senare tid på flera amerikanska forum att de helt enkelt tar bort eller minimerar antalet vakuumslangar på sug och turbomotorerna.

Någon som testat detta?

Vad de gör är tydligen att helt ta bort bromsboostern (vad heter den på svenska? :) ) och slangarna till denna, och minimerar de andra så det bara är en slang som går från insuget/plenum till infästningen vid brandväggen.
Tydligen ska boostern inte göra skillnad på bromsförmåga förutom vid akut tokbroms i hög hastighet, men inte ens där verkar amerikanarna märka någon skillnad.

Jag har en hel del bekymmer kring dessa slangar med läckage och det är 2500-4000kr kostnad att byta dessa, så jag klurade på om någon gjort detta och med vilket resultat ?
Man vill ju inte påverka bromsarna känner jag i onödan.

Infogar en bild från amerikanskt forum, alltså inte min. Men exempel på hur det ser ut på en turbobil efteråt.
Bild
#1456136
Att ta bort vakumet från från bromsservot/bromsbooster brukar göra bromsningen mycket tungtrampat och får pressa rejält även vid en lättare normal inbromsning - att det 'knappt' märks om man tar bort vakumet för just bromsservot tror jag inte mycket på i det här fallet - inte ens 1960-tals bilar med enkretssystem var särskilt bekväma att bromsa med utan vakum för bromsservot och det har inte blivit bättre med tiden... och tekniskt sett handlar det bara om en slang för just den delen, att det drar tjuvluft från tex. ventilations-servorna är ofta pluggningsbart om tjuvluften är så mycket att det ger tomgångsproblem.

Man kan snåla på många saker - men det som har att göra med bromsar och däck så är det väldigt olämpligt - då är det bättre att inte köra bilen alls om man hänger upp sig för kostnaden på enstaka tusenlappar.
#1456157
Gör du som på bilden ovan så tappar du bromsservoverkan när motorn ej går, det är väl egentligen den enda skillnaden. Men har du kollat på någon bilskrot om dom har slangen du behöver?
#1456191
Lite min tanke också att inte göra något som påverkar säkerheten ens det minsta.

Ja, skroten blir nästa anhalt, hade jag vetat att slangarna löst fenomenet så hade jag köpt dem rakt av, nu har jag bara en "hunch" om ungefärligt område, då är 4k inte intressant :-D

Edit: Om inte annat vore det ju en enkel metod att bara dra en slang från brandvägg till insuget och försiktigt se om problemet löser sig, då problemet är tomgång och tjuvlyft, men vet inte exakt varifrån.
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
#1456809
Har köpt lite slang för att testa detta imorrn, jag litar inte på att köra bilen såhär utan stå still med motorn igång för att se om jag får ordning på mitt problem (hög fueltrim på tomgång).

Kikade på grannens ford, han har en turbomotor (samma motor som v50/s40 turbo) i sin och den rackarn saknar denna bromsbooster, slangarna finns inte ens, ej heller fästet för den what so ever. Och det ser fabriksgjort ut. :-o
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]