NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuxer
#1455387
Köpte en s40 1.8f 2008, för några månader sedan. Enligt servicepapper så var olja bytt i februari 2021. När jag kollar oljan efter ca 150 mils körning så var den snustorr. Har nu fyllt på ca 2 liter och den är fortsatt snustorr. Direkt efter körning ser man att det kommit olja på stickan men torkar man av den och kollar igen så är den torr.
Frågan är om jag vågar hälla på ytterligare med olja eller om jag riskerar att "överfylla"?
Någon som vet hur lång mätstickan skall vara så jag åtminstone kan utesluta att oljestickan är för kort?
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1455389
För att sova gott om natten hade jag låtit tömma bilen och fylla på rätt mängd olja.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1455391
Fyll du på 1-2 liter. Skulle jag gjort utan att tänka. Finns tillsats till olja som frächar upp packboxar m.m i packningsväg i motorn också. T.ex pay back lubricants packnings rekond. Den har jag kört i i min motor. Slutade läcka på tre dagar.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av tuxer
#1455963
Inget synligt läckage. Fyllde på med mer olja, 1,5 l. Så nu är oljan synlig på stickan.
Får kolla regelbundet och fylla på när det behövs.
Skall testa att med tillsats till oljan. Så får vi se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1456045
Finns många trådar på forumet med fordmotorn som drar olja när de blir till åren dessvärre

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]