NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454819
Nya problem kommer hela tiden med denna volvo s40...

Efter en dyr kostnad byte av länkarmar och ett hjulager + hjulinställning och byte av styrleder så tycker jag bilen låter ovanligt mycket när man växlar.

När jag lägger i en växel så klonkar det till eller typ dovt rassel/glappt... svårt att förklara. Känns inte bra enligt mig iaf.
Hela kopplingen är bytt för ett år sedan dessutom. Någon som upplever samma bekymmer?

Har hört att dessa bilar brukar vara vanliga med slitna motorfästen men har inte haft möjlighet att kolla det.

Har även något konstigt med min ac, då den är på så om jag kör typ 110 efter e4 så om jag trycker ned kopplingen så åker varvmätaren upp och ner upp och ner hela tiden, stänger jag av ac så går varvmätern ned och ligger där. Upplever inte att bilen går ryckigt eller ojämt på tomgång eller så. Kan däremot uppleve att bilen känns lite tung på gasen, bilen accelererar en kort stund efter jag tryckt på gaspedalen, inte nu någon hel sekund men lite fördröjt så kan vara svårt att starta på 1ans växel ibland.
#1454952
Uppdatering!

Ringde en privatverkstad och påpekade mina fel (även dom som har fixat bilen tidigare) och han pratade om att när varvtalet gör sådär så är det säkert beroende på magnetkopplingen men kan såklart vara något annat. Angående växelådan sa han att det kan vara vad som helst, bland annat utrampningslagret, dåligt växelådefäste etc.

Iaf bilen ska in på Fredag på en felsökning så jag återkommer då!

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]