NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Speedyswede
#1454533
Vår V50 1,8F -2008 med hela 9200 mil på mätaren har blivit i behov av att byta ett hjullager fram. Det finns ju vad jag förstår två skolor att göra detta på. Det en är väl att demontera hela spindeln och pressa i och ur det nya navet i en press. Det andra sättet är väl att använda t.ex biltemas "vertygssats, kompakthjullager 19-1566".
Vad rekommenderar ni? Är en sån här verktygssats tillräckligt bra för att göra jobbet? Finns bättre fabrikat på verktyg?
#1454577
Jag har en V50 som jag köpte Biltemas verktyg till, tycker det funkar bra. Se till att fetta in verktygets gängor varje gång innan det används. Lite meckigt att få alla delar på plats, men man lär sig fort. Du tjänar ju in kostnaden för verktyget på typ ett byte jft byte på verkstad.

Återstår att se om verktyget behövs till vår V60, kanske den har lager fäst med skruvar som V70 ?
av malajo
#1454624
Speedyswede skrev:Vår V50 1,8F -2008 med hela 9200 mil på mätaren har blivit i behov av att byta ett hjullager fram. Det finns ju vad jag förstår två skolor att göra detta på. Det en är väl att demontera hela spindeln och pressa i och ur det nya navet i en press. Det andra sättet är väl att använda t.ex biltemas "vertygssats, kompakthjullager 19-1566".
Vad rekommenderar ni? Är en sån här verktygssats tillräckligt bra för att göra jobbet? Finns bättre fabrikat på verktyg?
Finns såna verktyg att hyra på "hygglo" om du har tur

Funkar fint enligt mig

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

#1454643
S6024t skrev:Tänk på att det finns två olika satser,beroende på lagret storlek
Ja, tyvärr verkar det vara 82mm till V60 (78mm till V50=satsen jag har) , men förhoppningsvis är det långt till ev hjullagerbyte då mätaren bara står på 2500mil.
Bruten fjäder framvagn

Fick ett fjäderbrott på en V40 för[…]

XC - Rear axle sensor

Har endast upplevt problemet en gång tidigar[…]

Motor 960 3,0 rycker ibland

När jag håller jämn fart vid ca 10[…]

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]