NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JennieCecilia
#1454515
I våras gick vänster framfjäder av på min v50 2.4 -06
Verkstan bytte fjädrar och fjäderbenslager.
Efter det har vi fått ett obehagligt smällande/slående vänster fram.
Vi har fortsatt byta troliga saker för att komma åt det som gör att det slår, känslan är som om man rätt vad det är inte har luft i däcket typ. Otäckt.
Vi har bytt fjäder fjäderbenslager, dämpare, länkarm, drivaxel, stabiliseringsstag och sen har företaget delarna kom från varit å kikat så bytte vi fjäder och lager igen, för att vi misstänkte produktfel.
Vi har hållt på sen i mars och nu har vi slut på rimliga idéer.
Är det någon som varit med om nåt liknande som kan tipsa om vad det är för fel.
Killen på verkstan börjar se desperat ut :-)
Användarvisningsbild
av HCP
#1454600
Jag hade detta felet när jag vände lager åt fel håll. Det finns en liten markering på lagret och bussningen vilket håll den ska peka åt.
Om du tar fram autodocs video så syns det i den.

Jag har en gammal tråd på ämnet också där det finns lite bilder.
viewtopic.php?f=31&t=156775
av JennieCecilia
#1454706
Tänker du fjäderbenslager? För verkstan har bytt det 2 ggr och en mek från ad som delarna kommer ifrån va ner å kollade med.....så att det inte skulle va ngt uppenbart fel.
Användarvisningsbild
av HCP
#1454707
JennieCecilia skrev:Tänker du fjäderbenslager? För verkstan har bytt det 2 ggr och en mek från ad som delarna kommer ifrån va ner å kollade med.....så att det inte skulle va ngt uppenbart fel.
Exakt, grejjen är att om man sätter det 180 grader fel så får man det fenomen jag beskrev i min tråd länkad ovan, och andra har haft samma problem när de gjort samma fel.
Så det spelar ingen roll om lagret är nytt - om det monteras 180 grader fel.
av dieselputte
#1454712
Kan även vara att linjeringen mellan piggen på stödbenslagret och flänsen som sätts i spindeln inte är korrekt. Smäller /klonkar rätt friskt då också. Jag klantade till detta första gången jag böt ut fjädrar/stötdämpare/stödlager efter standard felet med brusten vänster framfjäder skett. Stödlagret gick åt skogen ganska omgående...

Man bör väl kunna se om piggen pekar framåt med hjulet borttaget ?
Användarvisningsbild
av HCP
#1454812
Man kan känna med handen om piggen på lagret är rätt med hjulet borta.
Eller om de har sån kamera-orm så ser man det också fort.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]