NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goosen123
#1454354
Hej,

Då var det dags igen. Min V50 2.0D -07 har under en längre tid varit lite svårstartad i synnerhet när motorn är kall. Sen går den knackigt ett tag för att bli normal. Stundtals hackar den ibland när man kör på mellangas på de lägre växlarna.

Men nu har vi ett nytt problem. Nu startar bilen knappt, den stannar på ca 700-800 varv och man kan inte gasa, känns som att den håller på att dö men den håller sig igång med extremt ojämn gång. Det kommer ordentligt med svart rök från avgasröret och även rök från motorrummet i området runt EGR ventilen. Detta sker inte när motorn är kall utan när motorn blivit varm och man försöker starta den igen. När man sedan stänger av och startar ca 4-10 gånger så brukar motorn komma igång helt plötsligt och sen går den bra och jämt till nästa gång man ska starta.

Jag har lossat EGR ventilen och rengjort den. Såg okej ut och spjället fjädrade tillbaka bra tyckte jag. Efter EGR sitter det något som ser ut som en värmeväxlare med massa gångar i, vissa av dessa var helt igensatta? Vet inte vad delen gör eller heter så vågade inte grejar något mer med det, ni får gärna förklara.

Vad tror ni, är det EGR eller nått annat? EGR är av märket Delphi så antar att den varit bytt en gång innan.

Suck för denna bilen
av kvillebäck
#1454376
Jag skulle börja med att hälla i något i tanken som rengör spridarna. Kan du inte minnas när du bytte bränslefiltret senast så är även det med på listan över saker att börja med.
av Alx
#1454380
Koppla upp en OBD-läsare och kolla så motortemp ser normal ut. Ta även ur MAP-sensor från insuget och kolla så inte hålet är blockerat av sot. När du ändå är där kan du skölja rent LMM med lite brake eller electronic cleaner.
av goosen123
#1454425
Bränslefilter är bytt för 2 månader sedan. Ska testa att hälla i rengöring för spridarna. VIDA ger inga felkoder alls förutom något signalfel till backspegeln. Ska kolla MAP sensorn!
av dieselputte
#1454441
Det där med att du får göra flera startförsök och att den sedan går bra kan tyda på att nåt av spjällen vid insuget fastnat och släpper efter en stund, jag har själv haft det problemet på min V50 2.0D.

Det som jag inte drabbades av då var svarta avgaser, men det kan ju vara värt att prova att kolla om spjällen (2 st) fjädrar tillbaka lätt.

Film om rengöring av "y-korset"



Film som visar sliten kuggstång i vakuum styrningen

av goosen123
#1454647
Stort tack! Tror jag hittat felet! Kugghjulet som du visar på videon är helt slut. Kan man köpa bara den delen eller behövs ett nytt ””ykors” tro?
av dieselputte
#1454658
goosen123 skrev:Stort tack! Tror jag hittat felet! Kugghjulet som du visar på videon är helt slut. Kan man köpa bara den delen eller behövs ett nytt ””ykors” tro?
Vad bra då !!! Kolla på bildelsbasen för beggat hus.

Det finns dock nån finurlig herre på forumet som demonterade kuggstången och vände den 180 grader och slipade egna nya kuggtänder med en Dremel med lyckat resultat. Använd sökfunktionen så kanske du hittar tråden. Tror även samma person satte in en bit cykelslang som provisorisk lagning mellan kuggstång och vredet.

Ett nytt spjällhus kostar runt 2000kr har jag för mig. Min hade nog mest problem med att PST hos Bilbolaget dragit åt nån av spjällhusets slangklämmor för hårt (Rätt vanligt) så plaströret blev lite ovalt. Jag släppte bara lite på klämmorna så upphörde problemet.
av goosen123
#1454731
Ok ska kika där. Bra att du sa det med att dra åt för hårt, kan hända att jag också gjort det. Ska kolla upp det med:)

En annan grej, kan spjällhuset även vara anledning till att bilen går lite ojämt när man ligger och kör på låga växlar med låg/halvgas?

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]