NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454313
Hej,

Fick tipset av volvoauktoriserad verkstad :-o att borra ett pyttelitet hål i gasspjällets klaff, för att bli av med rejält dippande tomgång vid frikoppling (händer ibland vid frikoppling, främst efter motorbromsning av nån anledning).. och öka hålets storlek i små steg, ifall önskvärd effekt inte uppnåtts..
Någon som gjort detta?
Användarvisningsbild
av HCP
#1454327
På en orginalbil behöver du inte göra detta, låter snarare som en åtgärd på ett annat fel. Du döljer således bara ursprungsfelet.

Låter snarare som du har vakuumproblem, fram med startgasen på kall motor o spraya lite.
Användarvisningsbild
av HCP
#1454330
Okalettos skrev:Hej hcp!
Har sprutat startgas 'överallt' utan skillnad.. Minns dock inte om motorn var kall då.. Spelar det stor roll?
nejdå, det är mest för att minska risken att gasen antänder så du får konstig frisyr på ögonbrynen :)

Kika slangen som går mellan en koppling på torpedväggen förbi insuget och vidare till bromspumpen, den kan smygläcka lite.
Användarvisningsbild
av HCP
#1454334
Okalettos skrev:Är det (luft?) vakuum i den slangen?
Vakuum.
Längst upp mot torpedväggen sitter den med en snabbkoppling mot en L-vinklad mojäng, denna mojäng har en förmåga att spricka med tiden, sitter nåt membran på insidan som går sönder, men även slangen kan va knepig.

Det bör vara liknande på din motor om jag minns rätt.

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]