NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo321
#1454208
Tja har börjat fåt missljud från min v50 den låter lite konstigt när man kör rakt fram sen blir ljudet betydligt värre när man svänger vänster och ljudet nästintill försvinner när man svänger höger. Jag misstänker att ett av hjullagerna sjunger på sista värsen. Men är det nån som vågar chansa om det är höger eller vänster som kan tänkas behövas bytas :-)
av malajo
#1454216
Hissa upp hjulen, lägg ett finger på fjädern och snurra sen hjulet. Du borde känna det dåliga lagret

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Volvo321
#1454221
malajo skrev:Hissa upp hjulen, lägg ett finger på fjädern och snurra sen hjulet. Du borde känna det dåliga lagret

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk
Okej det ska testas när tillfälle ges :-) tack så mycket för svar det uppskattas :-D
av nissebrun
#1454281
Gör snurrtestet enligt ovan och testa även att hålla hjulet med händerna kl. 12 och 18 och känn om glappar när du ”rycker” i hjulet med bilen upphissad. När mitt högra framhjulslager tog slut nyligen så betedde sig det tvärtemot vad som brukar vara normalt och logiskt. Ljudet ökade när jag svängde höger och minskade vid vänstersväng märkligt nog.
av malajo
#1454286
KalleJ skrev:Höger hjullager trasigt.... Ingen vits att hissa upp bilen.
Mitt hjullager som var dåligt tystnade när jag belastade det

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av Volvo321
#1454309
Tack för alla svar :-) det verkar som att jag får försöka testa mig fram till vilket lager som är slut helt enkelt.
av KalleJ
#1454415
Köp hem två är nog smart iaf. Huvudregeln är att det hjul som belastas som låter, hörs rätt tydligt om man kör med öppna fönster i bebyggelse annars. Självklart finns undantag.
Varit så på 3 av mina bilar av olika märken (Honda Saab Volvo).
På Volvon hade jag vibrationer länge utan att det lät från hjullagret. Försvann när lagret byttes när det började låta.

Annars är tipset att ut o köra landsväg/motorväg ett tag och sen stanna utan att bromsa så borde hjullagret (navet/skivan) som är dåligt vara varmare. IR-Tempmätare hjälper om du har.
av Marnlasse
#1454482
Jag surra på vänster hjul fram och kände vaga vibrationer på vänster fjäder . Jag hade oljud i kupen när jag körde exakt 50km/h dessa avtog vid högre och lägre fart , jag mätte med decibellapp i telefon och hade 4db mer på vänster sida.
Jag bytte vänster hjullager fram och oljuden försvann , testa appen igen och ljudena hade sänkts med 5db.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]