NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1454001
Hej experter!
Jag har precis köpt en bil som har några skavanker.
När man startar bilen så låter servon. Den trevlige herren som sålde bilen sa att det varit så länge. Ljudet försvinner efter ca 5 minuter.

Ett andra problem är att bilen ibland hackar lite på låga växlar. I synnerhet på tredje växeln.

Det hällregnade precis och torkarna drog inte igång, jag hade intrycket att sensorer sköter detta om man har momentum- paketet.

Jag är jättetacksam för svar och lovar att ge svar om ni har några frågor. Bilen ska in på årservice nu för olja och filter så det kan ju möjligtvis påverka hackandet.
#1456057
Det finns regnsensor i momentumutförandet, men man måste koppla in den för att den ska fungera. Man gör det med reglagen som sitter på vindrutetorkarspaken. Man kan också rgelera torkahastigheten med vredet på spaken. Vippbrytaren i änden av knoppen är för bakrutetorkaren.

Om det hackar på växlarna, har man troligen för låga varv. Motorn behöver 1000 - 1200 varv för att gå rent, och det märks mest vid gassläpp. Man får se upp på ettan och tvåan så att man inte får gubbstopp. Det är lite retfullt.

Kolla oljan i servon eller be att få det kollat vid servicen.

P.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]