NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453950
Har köpt nytt bränslefilter och ska byta på min C30 med 1,6 D motor och har aldrig gjort det tidigare.
Undrar om man behöver avlufta systemet efter jag bytt filter eller bilen fixar det själv?
Tar gärna även emot andra bra att ha tips inför detta jobbet
#1454097
kvillebäck skrev: ons 14 jul 2021, 07:31 ja det är NÄSTAN ett krav att lufta.
1. Fyll filtret med diesel
2. Sug ur luft på anslutningen som går mot dieselpump. anslut slangen och starta. ibland får man starta två gånger.
Okej nåt tips på hur man kan fylla filtret med diesel,? Genom anslutningarna?
#1454177
Har bytt två gånger. Kan rekomendera att du använder en vacumpump kopplat på röret där den gröna snabbkopplingen sitter. Placeringen är toppen av motorn, på vänster sida, sett framifrån.
På filtret kan du skruva loss torxen på toppen, och fulla direkt. Kom ihåg att lossa luftningsskruven för att få ut så mycket luft som möjligt. Kom ihåg att hålla ett finger under, så dieseln inte rinner ut.

HAr du ingen pump, köp en bränsleblåsa på biltema, finns i båtavdelningen, och kopplat den på samma sätt som ovan. Men det tar lite längre tid att få ur luften.
#1454213
kvillebäck skrev: ons 14 jul 2021, 15:08 Genom anslutningarna. Helst med någon form av spruta. Har du inte detta strunta i det men det gör att steg två behöver lite mer pumpande för att bli bra.
Okej jag såg annars en video där dom lossade den svarta dosan ovanpå filtret och fyllde därigenom, vad tror du om det?
#1454214
Puttemjuk skrev: ons 14 jul 2021, 17:46 Har bytt två gånger. Kan rekomendera att du använder en vacumpump kopplat på röret där den gröna snabbkopplingen sitter. Placeringen är toppen av motorn, på vänster sida, sett framifrån.
På filtret kan du skruva loss torxen på toppen, och fulla direkt. Kom ihåg att lossa luftningsskruven för att få ut så mycket luft som möjligt. Kom ihåg att hålla ett finger under, så dieseln inte rinner ut.

HAr du ingen pump, köp en bränsleblåsa på biltema, finns i båtavdelningen, och kopplat den på samma sätt som ovan. Men det tar lite längre tid att få ur luften.
Okej jag såg annars en video där dom lossade den svarta dosan ovanpå filtret och fyllde därigenom, vad tror du om det?
#1507222
Toni88 skrev: ons 14 jul 2021, 21:31
Puttemjuk skrev: ons 14 jul 2021, 17:46 Har bytt två gånger. Kan rekomendera att du använder en vacumpump kopplat på röret där den gröna snabbkopplingen sitter. Placeringen är toppen av motorn, på vänster sida, sett framifrån.
På filtret kan du skruva loss torxen på toppen, och fulla direkt. Kom ihåg att lossa luftningsskruven för att få ut så mycket luft som möjligt. Kom ihåg att hålla ett finger under, så dieseln inte rinner ut.

HAr du ingen pump, köp en bränsleblåsa på biltema, finns i båtavdelningen, och kopplat den på samma sätt som ovan. Men det tar lite längre tid att få ur luften.
Okej jag såg annars en video där dom lossade den svarta dosan ovanpå filtret och fyllde därigenom, vad tror du om det?
Lite sent svar kanske, men bättre sent än aldrig.
Ja, den svarta dosan kan du lossa och fylla på med diesel, medans du öppnar/stänger luftningsskruven. Då fyller du filtret.

Hur gick det?
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]