NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453936
Hej!
Har införskaffat mig en Volvo S40N från 2005. Detta är mitt första bilköp så ursäkta mina frågor om dom låter dumma men jag kan tamejfan ingenting om bilar förutom att köra dom.

Dum som jag var så kollade jag inte bilen till fullo vid köpet. Inte fan tänkte ja på att det är en svart rand i mitten av displayen på stereon eller att höger matta bak på golvet saknades. Dumt av mig att missa! men en 5min affär slutar ofta så.

Nå nu till mina frågor vänner,


  • 1. Kan man byta ut stereon och sätta in en tv stereo istället, alltså en med ca 5-8" skärm, måste inte hela panelen bort då?
    eller finns de utrymme för större stereo/gps om man plockar ut nuvarande original stereo? hade varit schysst med en stereo med te.x android eller liknande för spela upp filmer, använda GPS osv.

    2. Jag har läst manualen till s40 men på engelska så jag har kommit fram till att vid varje 2000km byta luft filter? och byta oljan samt oljefilter? eller har jag fel där.

    3. lacken har släppt lite där bak under bilens vänster baklykta. Finns de någon slags penna/material att fylla i den plats där lacken släppt, eller annat hursmors knep?. Det är 2021 tänker jag, har för mig att jag har hört någonstans att man kan fylla i det själv med någon slags penna som man finns för att laga med i lacken. Det kanske inte blir likadant som med övriga bilen men det blir iallafall inte grått när bilen är grön :)

    känner mig superdum med dessa frågor men jag fortsätter att ställa dom för annars kommer jag aldrig att kunna lära mig och föra kunskapen vidare.

    4. kamremmen byttes vid 18000mil och har nu gått 28. Är det något jag bör tänka på nu när den gått 10 tusen mil sen kamremmen byttes?

    5. hur byter jag olja på bilen? jag vet ju inte när den byttes senast. Hur tömmer jag den gamla?. Har en pump man kan köra ner slang och pumpa upp oljan för hand men det måste gå att göra lättare tycker man.

    6. Min Sista fråga för tillfället, Vart kan jag köpa en ny golvmatta till bilens golv höger bak? och övriga originaldelar på nätet? Golvmattan behöver inte vara original men gärna delarna som behövs för att byta ut stereon som va på min första fråga.


Tack på förhand och jag ber i förväg så hemskt mycket om ursäkt för min dåliga beskrivning av mina "problem" samt för att jag ställer så dumma frågor. :oops: :oops: :oops:

Må bäst och hoppas alla står ut nu inför värmeböljan som komma skall denna vecka! :-o :-o :-o
Med vänliga hälsningar, Alexander
#1453963
Vad e det du undrar då?
Matta kan du säkert köpa en på skroten.

Och så klart stereon går byta, men om man kan sätta in en navigator i stället har jag ingen aning om.
Finns ju android-stereo's som har navigator oxå i och för sig.

Kolla på Amazon

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

#1453979
Kolla Tereteknik. Köpte android till en Merca därifrån. Inte lika billigt kanske som Amazon. Men dom var mycket hjälpsamma,med mina frågor vid montering. Mycket enklare också,om nåt är fel. När företaget finns i Sverige

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]