NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
#1453913
Hej :)

Fick muntligt "bra att veta" av besiktningen idag (utan anmärkning) att spaken tar lite väl högt upp på vår V50 1.8F MY08 ..
Läste sen i Haynes (t o m MY07) .. Men där stod bara om handbromsjustering..
Vågar jag skruva (medurs?) på 'handbromsmuttern' under dryckeshållarna för att justera spakens 'dragläge' lite.. Eller kommer det även påverka själva handbromsen i bromsoken som medför merarbete ?
Senast redigerad av 2 Okalettos, redigerad totalt 0 gång.
#1453957
Alx skrev: tis 13 jul 2021, 00:53 Kolla upp så armarna på oken åker tillbaka till bottenläge först.
Ofta när handbromsen börjar ta högt upp är det kollapsat vajerhölje som är orsaken.
Det låter förnuftigt..!
av Okalettos
#1454312
Kollade idag.. Armarna på oken returnerar fint till ändläge på båda sidor.. Och vajerhöljena ser fina ut.. Vågar man gå loss på muttern vid handbromsspaken då?
av qsecofr
#1454347
Du ska inte justera vid spaken. Ta loss oken och skruva tillbaka kolvarna. Sätt ihop det igen och se om spaken tar lägre ner efter att du bromsat ut kolvarna och ryckt upp o ner i spaken många ggr.


Tapatalked.
av Alx
#1454379
Ja då kan du justera på muttern. Nånting mellan ok och handbromsspak är lite slitet men så länge båda vajrarna inte fastnar så kan man ta bort slacket med muttern vid spaken.
av qsecofr
#1454455
Om spaken tar högre upp än normalt är det något i självjusteringen i något eller i båda oken som inte fungerar som sig bör.

Jag har fått lära mig att man inte justerar vid handbromsen för att få spaken att ta längre ner. Jag kan naturligtvis ha fel.

Jag hade iaf först skruvat in kolvarna i oken och låtit handbromsen justera upp sig på nytt genom att dra den upp och ner och samtidigt pumpa ut kolvarna med pedalen igen.


Tapatalked.
av Alx
#1454470
Man justerar inte handbromsen med muttern. Man tar bort slack. Ska man göra rätt från början byter man vajrarna. Eftersom armarna på oken åker tillbaka till bottenläge kan det bara vara slitna vajrar eller vajerhöljen.

Be nån hjälpa dig kolla på armarna på oken samtidigt som du skruvar åt muttern. Armarna ska ha börjat röra sig vid första klicket på handbromsen. Är något fel med självjusteringen kommer armarna börja röra sig så fort du drar i spaken men utan att det bromsar något.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]