NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marnlasse
#1454481
många gånger beror problemen på att kolvarna rör sig "trögt",då kan bromsarna även gå varma ibland av vanliga färdbromsen, anledning är att det bildas ärgavlagringar bakom kolvens tätningspackning , enda sättet att åtgärda detta är att ta ur kolv plus packning och sedan skrapa ur ärgen i spåret. De gamla tätningarna går bra att återanvända.Bromsarna är självjusterande och skall inte justeras på muttrarna mera än vid nymontage av nya virar.
av Okalettos
#1516128
Skivor och belägg är nu bytta.. Har följt Haynes V50-handbok när jag bytte 👍..
Handbromsen tar samma som innan, dvs för högt.. Så antar att vajrarna (14år) töjts (förlängts) lite och att det är justering av spaken som gäller nu..
Vet någon var vajerslack-muttern sitter på MY08 ? (Haynes sträcker sig bara till MY07 tyvärr)
av dieselputte
#1516238
Min f.d. V50 fick jag till slut justera vid spaken typ efter 14 år, så jag antar vajern töjs ut lite med tiden. Var annars noggrann med att smörja hävarmen för P-bromsen vid varje skifte av vinter/sommarhjul. Smörjde även alltid innanför manschetterna med ATE fett.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]