NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1453846
Hej!
Jag ska laga drivaxelknutar på båda sidor på min Volvo V50 MY05. På bra att veta på besiktningsprotokollet står det "Drivaxelknut, båda sidor, inre, skyddsbälg skadad".
Har fått från verkstaden att detta kommer att kosta 10000 kr.
Är detta ett rimligt pris?

Dessutom har jag ett vinande missljud när jag kör i låg växel, hastighet och när jag gasar, så där misstänker man generatorn vilket ska kosta 6300 kr att laga.

Därtill har jag ej fungerande AC, där det misstänks att kompressor är sönder.

Allt som allt skulle dessa tre saker kosta ca 24300 kr att laga.

Är ju jäkligt svårt att bestämma hur man ska göra. Dock vill jag nog behålla bilen eftersom det känns som en bra bil samt säker familjebil och har gått ca 17200 mil.

Hur hade ni gjort i detta fallet? Lagat allt eller kanske hoppat ac? Eller sålt bilen?
Såklart svårt att svara på men får gärna lite input

Ha en fin dag!

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Senast redigerad av 1 FORSV50, redigerad totalt 0 gånger.
av malajo
#1453849
Fungerande AC är jävligt skönt att ha när det är varmt ute.
Jag hade valt den framför vinandet

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Jallemet
#1453872
En helt ny drivaxel ligger på ert par tusen kronor samt att det tar en stund att mecka loss den gamla, drivknutar är betydligt billigare men med lite mer meck.

Det blev lite letande för egen del eftersom min D2 hade grövre diameter än en 1.6d men hittade en i Jönköping för 2990:- tog lite styvt en timme med kaffe och bulle att byta.
Med det sagt så är väl 10.000:- på firma helt ok med garantier på jobbet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453920
"Skyddsbälg skadad" är väl inte samma som att drivknuten är slut? Jag har bytt skyddsbälgar på tre olika V50 och det har inte varit några problem efteråt. Visst det är ett kladdigt jobb men prisskillnaden är ju stor mot att byta drivaxlar. Två bälgar a' 600 Kr plus två timmar arbete a' 1000 Kr totalt ca 3200 Kr
Generator går ju att köpa på ex. Bildelsbasen för helt andra pengar. Generator plus arbete ca 2500 Kr.
AC trasig är svårare då orsak är okänd, kan vara allt från att shimsa kompressorkoppling till att byta kompressor och kondensor, räkna med 500 till 8000 Kr.
Jag skulle skippa AC reparationen
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1453938
Jallemet skrev:En helt ny drivaxel ligger på ert par tusen kronor samt att det tar en stund att mecka loss den gamla, drivknutar är betydligt billigare men med lite mer meck.

Det blev lite letande för egen del eftersom min D2 hade grövre diameter än en 1.6d men hittade en i Jönköping för 2990:- tog lite styvt en timme med kaffe och bulle att byta.
Med det sagt så är väl 10.000:- på firma helt ok med garantier på jobbet.
Tack för info, då vet jag att det iaf är ungefär den summan det kostar att fixa på verkstad, även om det är mycket pengar.


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1453939
Hasse53 skrev:"Skyddsbälg skadad" är väl inte samma som att drivknuten är slut? Jag har bytt skyddsbälgar på tre olika V50 och det har inte varit några problem efteråt. Visst det är ett kladdigt jobb men prisskillnaden är ju stor mot att byta drivaxlar. Två bälgar a' 600 Kr plus två timmar arbete a' 1000 Kr totalt ca 3200 Kr
Generator går ju att köpa på ex. Bildelsbasen för helt andra pengar. Generator plus arbete ca 2500 Kr.
AC trasig är svårare då orsak är okänd, kan vara allt från att shimsa kompressorkoppling till att byta kompressor och kondensor, räkna med 500 till 8000 Kr.
Jag skulle skippa AC reparationen
Tack! Det där med skyddsbälg vs drivaxel ska jag kolla upp.
Dessa summor du skriver låter ju fantastiskt mycket bättre! Men vart hittar jag till detta priset om man själv inte mekar med bilar?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

av Alx
#1453948
Kan man meka själv byter man yttre damaskerna på båda sidor för 300 kr

Autodoc har flertalet alternativ för under 100 kr/st och 59 kr frakt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1453953
Om man inte mekar själv så blir det ofta väldigt dyrt att äga en gammal bil. Min farsa säger att kostnaden för att ha ny bil jämfört med ha en gammal bil är samma. På den nya bilen är det värdeminskningen som är den stora utgiften och på den gamla är det reparationerna. Om man mekar själv blir ju läget förstås ett helt annat.

Verkstäderna bedriver inte någon ideell verksamhet, man ska ju leva på det som man fakturerar. Att byta drivaxeldamask kontra att byta ut hela drivaxeln ju en dålig affär, man går ju miste om sitt påslag på de dyra drivaxlarna. Byter man hela drivaxlarna blir jobbet dessutom mer lättplanerat, man byter ju rubbet, mindre risk för komplikationer.

Sen att som kund föra en vettig dialog med verkstaden, när man saknar kunskap i ämnet, är ju omöjligt.

Att lägga ut 24300 Kr på en 17 år gammal bil är orealistiskt och det vet verkstaden om, detta tyder på ointresse.
Men man kan ta med tipsen från detta forum och tala med en mindre verkstad för att reda ut vilka alternativ som finns för reparationerna.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1453978
En bra anledning till att lära sig att pula lite hemma är pengars värde, t.ex hur många timmar måste du jobba för att sedan betala en verkstad med skattade pengar.

Det är dessutom väldigt tillfredsställande även om det är "learnig by doing" och så finns det outtömliga källor med kunskap på internet.
Användarvisningsbild
av FORSV50
#1453983
Jallemet skrev:En bra anledning till att lära sig att pula lite hemma är pengars värde, t.ex hur många timmar måste du jobba för att sedan betala en verkstad med skattade pengar.

Det är dessutom väldigt tillfredsställande även om det är "learnig by doing" och så finns det outtömliga källor med kunskap på internet.
Ja absolut är det så. Dock är det inget alternativ just nu i mitt liv. Har varken tiden, platsen eller kunskapen Bild Sen har jag inte ekonomin till lagningarna heller men bil måste jag ha.

Imponerad på er som mekar själva och gör det bra.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]