NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
#1454010
Hasse53 skrev:Om man inte mekar själv så blir det ofta väldigt dyrt att äga en gammal bil. Min farsa säger att kostnaden för att ha ny bil jämfört med ha en gammal bil är samma. På den nya bilen är det värdeminskningen som är den stora utgiften och på den gamla är det reparationerna. Om man mekar själv blir ju läget förstås ett helt annat.

Verkstäderna bedriver inte någon ideell verksamhet, man ska ju leva på det som man fakturerar. Att byta drivaxeldamask kontra att byta ut hela drivaxeln ju en dålig affär, man går ju miste om sitt påslag på de dyra drivaxlarna. Byter man hela drivaxlarna blir jobbet dessutom mer lättplanerat, man byter ju rubbet, mindre risk för komplikationer.

Sen att som kund föra en vettig dialog med verkstaden, när man saknar kunskap i ämnet, är ju omöjligt.

Att lägga ut 24300 Kr på en 17 år gammal bil är orealistiskt och det vet verkstaden om, detta tyder på ointresse.
Men man kan ta med tipsen från detta forum och tala med en mindre verkstad för att reda ut vilka alternativ som finns för reparationerna.
Jag håller med dig Bild Dock ser jag det även från ett annat perspektiv. Att om jag nu lagar bilen för ca 25000 och om man ser till underhåll och reparationer som jag tidigare har gjort, så har jag förhoppnings en bil som fungerar bra ett tag. Jag vet vad jag har om man kan uttrycka det så.
Annars går väl tankarna också mot att köpa en något nyare begagnad bil (på ca 80000-90000 kr). Men å andra sidan vet jag inte riktigt vad jag får, om det krävs lagningar m.m efter ett tag, slitna delar som behöver bytas ut osv.

Har ni några tips på lite olika begagnade bilar i prisklassen 80000-90000 som ni kan rekommendera?

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1454490
Gamla bilar är jobbiga att meka med och jag tror att verkstäder tycker detsamma. Om man inte mekar själv så bör bruksbilar vara högst 12-13 år gamla. Sen har ju alla olika ekonomiska förutsättningar...

Då detta är ett Volvoforum tycker jag att man kan titta på sista årgången av V50 dvs My 2012, motorer 2.0 bensin(B4204 S3) om du kör korta sträckor och D2 diesel(D4162 T) om du kör över 2 mil enkel resa. Dieselmotor är jättebra så länge allt fungerar men krånglar det blir det ofta dyrt. Undvik automatlådor. Sen finns ju även nya V40 fast med direktinsprutade bensinmotorer vilket innebär att samma varning gäller som för dieselmotorer. Full servicebok är ett krav!

Sen finns ju VW Golf, kanske helst från modellår 2014(Golf 7). Undvik motorer med kamkedja som pesten själv. Automatlåda är OK men kräver regelbundna oljebyten, inte gratis.
I samma familj(VAG) finns ju SEAT och det kan ju vara prisvärt men tidigare rykte har varit att plåtdelar tog lång tid att få fram. Samma varningar som för Golf.

Sist men inte minst finns ju Toyota som anses vara ett underverk av driftsäkerhet, inte min favorit men måste nämnas.

Detta är alltså min åsikter och inget annat.

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)