NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1453703
Hej,

Har precis bytt ECM motorstyrenhet (beg klonad) på V50 1.8F MY08 och än så länge (25min) går motorn helt felfritt när jag kört runt på en väldigt stor parkering..

Men, de gamla felkoderna (ECM-0607 internt fel och ECM-2110 gasspjäll felaktig signal) hänger kvar i VIDA.. förhoppningsvis bara för att de uppstod under "previous operation cycles" (med den förmodat defekta motorstyrenheten) och att jag ännu inte fått till en fulländad "current operation cycle".. VIDA säger nämligen "DTC test was not completed during current cycle"..

Min fråga är vad som krävs för att uppnå en fullständig cycle? 25min körning utan avbrott räckte tydligen inte..
#1453728
25min borde ha räckt. En cycle kan vara allt från millisekunder till minuter beroende på vad den bedömer.

En cycle kan ha krav på både motorvarvtal och hastighet också.
Testa göra en nollning av gasspjället i VIDA, eller om de heter adaption. Inte kikat i burken på länge :)
#1453731
HCP skrev: sön 11 jul 2021, 19:49 En cycle kan ha krav på både motorvarvtal och hastighet också.
Testa göra en nollning av gasspjället i VIDA, eller om de heter adaption. Inte kikat i burken på länge :)
Hej HCP :)
Ja det kan va att jag inte körde så fort osv..
Nollställa gasspjället i VIDA vet jag icke hur man gör.. Minns du? (enl volvoauktoriserad verkstad så finns iaf ingen "manuell" kalibrering av gasspjället i VIDA för denna motor)..
#1453734
Det är under advanced-fliken har jag för mig, bläddra ned så finner man den i listan om jag minns rätt.
Kommer upp en ruta där de står hur du ska göra, och sen ska du klicka på ikonen till vänster, om inte minnet sviker står det VT2000 eller liknande på ikonen.

Kalibreringen sker när tändniningen slår på också (eller om det är x av y gånger man slår på), men jag har löst en del tokigheter genom att köra denna. Bl.a. när jag bytte mitt spjällhus.

Så nolla alla felkoder via VIDA också så de blir soprent o kör dendär adaptionen :)
Går inte de, gör tvärtom - adaption först, rensa felkoder sen
#1453735
Läste lite snabbt om testNotCompletedThisOperationCycle
Det verkar som denna inte sätts om det finns en felkod redan, men om felet inte är kvar så görs inte testet.
Är felkoden active så görs testet och ersätts av den nya felkoden (även om den är samma).
Är felkoden pending/inactive så görs inte ens testet som det verkar, och skvätter ut "testNotCompletedThisOperationCycle"

De va min ytterst snabba tolkning av flödet, rätta mig gärna :)
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa ga[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Använd Vparts guide för att mäta br[…]

Tändstift rätt på spolen? Yup.

Köpråd

JA du , en hybrid eller el skulle gått bort […]