NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1450474
Hej
Har en V50 1.6d som gått ca 7500 mil sedan byte av partikelfilter (19 500 mil totalt) som larmar för helt igensatt partikelfilter. Sista 2000 milen har den nästan bara gått Motorväg Göteborg -Malmö och borde genererat och inte satt igen så här tidigt.

Volvobil har felsökt nu och säger filtret är för fullt för tvångsregenering. De rekommenderar byte för nästan 12 000kr !

Dock hörde jag med annan liten verkstad som sa att man borde testa byta ut sensor eller prova att lura datorn genom koppla om slangar till partikelfiltersensor (fake:a oblockerat filter) och på så sätt möjliga tvångsregenering. Tyvärr vart de fullbokade ända fram till semestern

TIPS önskas på bra verkstad i Göteborgsområdet som kan felsöka / testa om filtret verkligen måste bytas eller om det räcker med byta sensor/ tvätta eller kan byta till vettig peng.

Mvh
Toomas
#1450599
Det finns olika medel du kan använda för att rensa filtret.

Medel du häller i tanken kanske är försent då de skall sänka antändningspunkten för sotet men kan ju alltid testas.
medel du häller i partikelfiltret bör fungera men det är ingen lek att få medlet till rätt plats på en 1,6D.

Bästa är om du orkar skruva loss filtret från turbon för att sedan fylla det med medel som får verka. därefter sköljer du ur med trädgårdsslang och monterar tillbaka.

När detta är gjort så bör du kunna tvångsgenerera med vida.

Fungerar din pump för Eolys eller har du missat att fylla så bidrar det till detta resultat.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen