NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abbeski
#1450386
Hej.
Är i tankarna att köpa denna modell av en bekant. Då jag inte är så kunnig men vill lära mig mer om bilar vänder jag mig hit för att veta ungefär vad man ska ha koll på när det gäller reparationer och service. Vad jag vet i nuläget är att bilen har gått igenom samtliga besiktningar utan efterkontroll.

Vet att 24000-milaservice bör vara gjord med byte av partikelfilter och kamrem? Något annat att tänka på när det gäller denna bil?

Mvh
av Xkzoom
#1450390
Bränslefilter brukar ha en intervall på 6k på dessa.
V50 gillar också att käka framvagnen (inte rost) men bussningar, fjädrar..
av JallooZ
#1450397
Kondensorn är utsatt på V50, kontrollera AC. Ett byte kostar ca 8-10k annars om du inte vill köra KD.
Dubbelmassesvänghjulet kan bli en dyr historia, kontrollera vibrationer och missljud vid stillastående med att trycka ner koppling. Slutar missljud och vibrationer med koppling så börjar svänghjulet bli kasst.
Motorn lämpar sig inte bra för korta körningar. Kör du 1000-1500mil per år så är 2.4 bensin eller 1.8F bättre alternativ enl mig.
2.0D är väl en PSA motor. Dessa har en Eolys vätska för regenering av partikelfilter. Kolla att den är påfylld vid service. Har för mig att den brukar vilja fyllas var 3000-5000mil beroende på körsätt till en kostnad av några tusen. (Ingen vanlig ADBlue som du kan fylla själv, otroligt dum lösning..)
Hade en C30 2.0D och den var väldigt bränslesnål. Ca 0.5 blandat och gick fint.
#1450411
Personligen skulle jag avråda från V50 Diesel med mer än 15000 mil på mätaren. Undantaget om du är god mekaniker som gillar utmaningar.
Är det en 2008 med "Facelift" så kanske antalet elfel är något mindre men dessa dieselmotorer kan ibland dränera den stinnaste börs och erbjuda utmaningar som kan tyckas överstigna även för mekaniker.
Partikelfiltret är nog det sista man behöver oroa sig över. Även om det inte är bytt. Att byta är bara att skruva och utan konstigheter. Däremot finns givare som kan spöka och fungerar pumpen för additiv?
Dieselvärmaren är bra om den fungerar. Annars blir det svalt till rätt länge till vintern innan du fått upp värmen. Lite svårt att provköra så här års.
Om det är import så bör du kontrollera skatten så den är inom spannet för vad du vill betala.
När byttes hjullager senast? Inget svårt att göra själv men det underlättar om du har ett verktyg för att pressa i de nya. Detta är ett jobb som kan komma oftare än på normala bilar.

Det kan även vara ett perfekt köp. Men gamla bilar är lite av ett lotteri. Vill du just ha en V50 så skulle jag valt en med Volvos egen bensinmotor.
Användarvisningsbild
av P210
#1452037
Skillnad på diesel o diesel i V50, PSA motorerna 1,6D och 2,0D verkar strula mer samt kostnad för partikelfilterbyten o eolysvätska. Volvos senare D3/4/5:a har partikelfiltret närmre motorn som gör att det inte behöver bytas/regenereras. Min v50 D5:a 2010 har i dagsläget rullat 27k, och borde vara en vinstlott i så fall med en ny kondensor vid 18k som största reparationskostnad, därutöver har jag bytt en trasig backsensor samt slitdelar som bromsskivor runt om 2ggr och hjullager fram vid 20k.
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]