- mån 14 jun 2021, 23:09
#1450130
Hej.
Skulle vara tacksam för lite hjälp och input här... kanske någon känner igen sig och haft liknande problem.
S40N T5 -04 manuell låda, motor B5254T3, 12000 mil. Ger ingen gnista på tändstiften och inga felkoder.
Började med att jag svängde ut i en korsning och gasade på lite extra, inget märkvärdigt extra. Direkt efter det började den bluddra och gå ojämnt, den svarade inte på gasen eller i vart fall väldigt lite, varvräknaren pendlade typ 500 rpm upp och ner på tomgång så jag rullade frihjul 200 m till bensinmacken i närheten. Där stängde jag av motorn och väntade i några minuter. När jag skulle starta så tände den inte, den matade bara på bränsle för det luktade mer och mer bränsle. Såg sedan att överskottsbränslet rann ut i skarven vid katalysatorn och ner på marken. Inga felmeddelanden i displayen. Kopplade upp Vida efter ca en timme och inga felkoder på motorn konstigt nog.
Det jag har gjort hittills är följande:
- Läst felkoder med Vida men ger inga koder på motorn, varken intermittenta eller permanenta. Ger endast tre permanenta varav dessa är en på klimatanläggningen, en på bältespåminnaren och en på kopplingspedalgivaren. Dessa har jag haft innan också väldigt länge och inte påverkat något som varit märkbart, så de kan man bortse ifrån.
- Har mätt upp bränsletrycket i Vida och det stegade upp från typ 300-600 kPa, låg hela tiden 100 kPa under börvärdet men det har ingen betydelse i detta fallet.
- Kollat säkringarna i motorrummet.
- Laddat batteriet med CTEK laddare och mätt upp det med batteritestare, är ett 800A AGM som låg på ca 600A. Inte perfekt batteri men det kan vi utesluta.
- Har tagit bort alla tändstift och kört med startmotorn för att lyssna efter onaturliga ljud, t ex ventiler som slår i, men allt låter bra. Dock så sprutade det bränsle som en fontän ur fjärde cyl (räknat från kamremmen) medan startmotorn gick, trots att alla kontakter till insprutarna var losstagna. Fick dra säkringen till bränslepumpen så slutade det.
- Tittat ner i tändstiftshålen för att försöka se något avvikande, dock inte tittat med titthålskamera så inte kunnat se hela kolvtoppen. Inget avvikande av det jag kunnat komma åt att se.
- Har mätt upp alla fem kontaktstycken som går till tändspolarna och det är batterispänning på dem. Har mätt mellan plus och minus stiftet samt mellan plus stiftet och motorblocket och allt är bra. Har inte mätt på signalstiftet då jag läst nånstans att det kunde skada motorstyrenheten.
- Mätt upp tändstiften och de låg på 5,1-6,1 kOhm. Såg nånstans att de bör ligga under 6 kOhm till denna motorvarianten.
- Mätt upp vevaxelgivaren (impulsgivaren), den ligger på 123 Ohm (enligt Vida ska den vara på 125 Ohm +/-17 Ohm, så det ser ju bra ut. Dock hörde jag från en som skruvat mycket 850 T5 som sa att den ändå kunde vara trasig trots korrekt resistans. Någon som råkat ut för det?
- Mätt upp båda kamaxelgivarna, de ligger på 900 Ohm resp 910 Ohm, vet dock inte vilket värde dessa ska ha då jag inte hittade det i Vida.
- Haft båda kontaktstyckena borta från motorstyrenheten i några timmar för att den skulle få tillfälle att nolla sig och adaptera om sig.
Fjärde cylindern från kamremmen räknat hade några mm bränsle ståendes ovanpå kolven, det hade dessutom runnit ner och fyllt på bränsle i oljetråget såg jag på oljestickan, då det var 1 cm mer än vad det brukar vara. Blev troligen vid alla startförsöken då den bara matade på bränsle.
Det jag inte kollat är om kamremmen kan ha hoppat 1 eller 2 hack. Vet ej heller om det går att kolla på något sätt utan tolkar? Den är dock riktigt hårt spänd, så det vore otroligt om den kunnat hoppa.
Några förslag vad jag kan mäta eller kolla härnäst?
Skulle vara tacksam för lite hjälp och input här... kanske någon känner igen sig och haft liknande problem.
S40N T5 -04 manuell låda, motor B5254T3, 12000 mil. Ger ingen gnista på tändstiften och inga felkoder.
Började med att jag svängde ut i en korsning och gasade på lite extra, inget märkvärdigt extra. Direkt efter det började den bluddra och gå ojämnt, den svarade inte på gasen eller i vart fall väldigt lite, varvräknaren pendlade typ 500 rpm upp och ner på tomgång så jag rullade frihjul 200 m till bensinmacken i närheten. Där stängde jag av motorn och väntade i några minuter. När jag skulle starta så tände den inte, den matade bara på bränsle för det luktade mer och mer bränsle. Såg sedan att överskottsbränslet rann ut i skarven vid katalysatorn och ner på marken. Inga felmeddelanden i displayen. Kopplade upp Vida efter ca en timme och inga felkoder på motorn konstigt nog.
Det jag har gjort hittills är följande:
- Läst felkoder med Vida men ger inga koder på motorn, varken intermittenta eller permanenta. Ger endast tre permanenta varav dessa är en på klimatanläggningen, en på bältespåminnaren och en på kopplingspedalgivaren. Dessa har jag haft innan också väldigt länge och inte påverkat något som varit märkbart, så de kan man bortse ifrån.
- Har mätt upp bränsletrycket i Vida och det stegade upp från typ 300-600 kPa, låg hela tiden 100 kPa under börvärdet men det har ingen betydelse i detta fallet.
- Kollat säkringarna i motorrummet.
- Laddat batteriet med CTEK laddare och mätt upp det med batteritestare, är ett 800A AGM som låg på ca 600A. Inte perfekt batteri men det kan vi utesluta.
- Har tagit bort alla tändstift och kört med startmotorn för att lyssna efter onaturliga ljud, t ex ventiler som slår i, men allt låter bra. Dock så sprutade det bränsle som en fontän ur fjärde cyl (räknat från kamremmen) medan startmotorn gick, trots att alla kontakter till insprutarna var losstagna. Fick dra säkringen till bränslepumpen så slutade det.
- Tittat ner i tändstiftshålen för att försöka se något avvikande, dock inte tittat med titthålskamera så inte kunnat se hela kolvtoppen. Inget avvikande av det jag kunnat komma åt att se.
- Har mätt upp alla fem kontaktstycken som går till tändspolarna och det är batterispänning på dem. Har mätt mellan plus och minus stiftet samt mellan plus stiftet och motorblocket och allt är bra. Har inte mätt på signalstiftet då jag läst nånstans att det kunde skada motorstyrenheten.
- Mätt upp tändstiften och de låg på 5,1-6,1 kOhm. Såg nånstans att de bör ligga under 6 kOhm till denna motorvarianten.
- Mätt upp vevaxelgivaren (impulsgivaren), den ligger på 123 Ohm (enligt Vida ska den vara på 125 Ohm +/-17 Ohm, så det ser ju bra ut. Dock hörde jag från en som skruvat mycket 850 T5 som sa att den ändå kunde vara trasig trots korrekt resistans. Någon som råkat ut för det?
- Mätt upp båda kamaxelgivarna, de ligger på 900 Ohm resp 910 Ohm, vet dock inte vilket värde dessa ska ha då jag inte hittade det i Vida.
- Haft båda kontaktstyckena borta från motorstyrenheten i några timmar för att den skulle få tillfälle att nolla sig och adaptera om sig.
Fjärde cylindern från kamremmen räknat hade några mm bränsle ståendes ovanpå kolven, det hade dessutom runnit ner och fyllt på bränsle i oljetråget såg jag på oljestickan, då det var 1 cm mer än vad det brukar vara. Blev troligen vid alla startförsöken då den bara matade på bränsle.
Det jag inte kollat är om kamremmen kan ha hoppat 1 eller 2 hack. Vet ej heller om det går att kolla på något sätt utan tolkar? Den är dock riktigt hårt spänd, så det vore otroligt om den kunnat hoppa.
Några förslag vad jag kan mäta eller kolla härnäst?
Senast redigerad av 1 s40t5, redigerad totalt 0 gånger.