NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1448977
Hej! Vid gaspådrag bolmar det svart rök ur avgasröret. Oljenivån ser bra ut, så den är varken överfylld eller suger i sig en massa olja.

Jag har läst mig till att vanligaste problemet vid svart rök är luftläckage efter turbon. Är det nån som har tips på hur man lokaliserar detta läckage? Sist jag kollade såg jag inga uppenbara problem, men sedan dess har problemet blivit värre.

Vilka andra fel kan ge upphov till svart rök?
#1449370
Xkzoom skrev: ons 09 jun 2021, 06:36 Möjligt att tidigare ägaren raderar DPF / EGR?
Näe, jag bytte DPF tidigare i år då gamla filtret var fullt (och trasigt efter att jag försökt rengöra det förra året). Även EGR-ventilen är bytt av mig.

Eftersom jag har ett nästan nytt DPF känns det extra dumt att fylla det med sot på grund av felaktig luft/bränsle-blandning.
#1450812
Jag åkte till en lokal verkstad med målet att boka tid för felsökning. Killen jag pratade med tyckte jag skulle prova hälla i en flaska spridarrengöring först.

Jag hällde i två flaskor STP Diesel Injector Cleaner. Efter 50+ mil tycks den svarta röken vara borta. Ska köra en flaska till nästa gång jag tankar för säkerhets skull.

I min beskrivning längst upp står det att den rökte vid gaspådrag, men den rökte även pyttelite vid tomgång märkte jag sen.

Om grundorsaken är smutsiga spridare, kan spridarrengöring på flaska verkligen fixa problemet, eller är detta bara en väldigt tillfällig lösning?
#1503374
Problemet med svart rök vid gaspådrag kom tillbaka efter en tankning eller två, så jag har kört med spridarrengöring vid i stort sett varje tankning senaste året. Blir en del pengar, men jämfört med 4 nya spridare plus arbete så kändes det ändå värt det.

Nu verkar dock röken vara tillbaka, både vid tomgång och gaspådrag. Inte så tjock rök, men den går att se med blotta ögat.

Nu har jag en vild teori som jag vill få bekräftad (eller utskrattad) av er som kan nåt om hur motorer fungerar:

Teori: När AC är påslagen så påverkas luft/bränsleblandningen.
Förklaring: Jag har en liten läcka i mitt AC-system, så jag behöver fylla på gas 1-2 gånger per sommar. På vintern behöver jag inte ACn (har garageplats med motor/kupévärmare så blir aldrig speciellt fuktigt i bilen), så då slutar ACn fungera på grund av för lågt tryck i systemet. Förra hösten blev det mindre och mindre rök från bilen, och över vintern har avgaserna sett helt normala ut. Jag trodde detta berodde på att spridarrengöringen till slut hade rengjort allt, men jag vågade inte sluta slå i spridarrengöring. För några veckor sen fyllde jag på med gas i ACn, och nu är röken tillbaka. Finns det nåt samband, eller inbillar jag mig bara?

Hur kom jag på denna galna teori? Jag noterade igår att motorn rycker/hackar till om jag haft AC avslagen och sen slår på den. Ungefär som om nya inställningar/anpassningar börjar användas av motorstyrningen. Det skakade lös nån skruv i skallen på mig och jag kom på att röken började först efter att jag hade fyllt på gas i ACn.
#1503377
Tyvärr. Det är något annat.
Svart rök beror på ett överskott av diesel i förhållande till luft. Turbodieslar SKALL ha ett dieselöverskott vid överladdning. (turbotryck)
Du kan även ha ett underskott av luft. exempelvis dåligt luftfilter, smutsig eller trasig luftmassemätare.
1. kolla slangen mellan luftfilter -turbo. Den brukar spricka och ramla loss från turbon.
2. kolla luftfiltret.
3. Kontrollera luftmassemätaren om "tråden är smutsig. (luden)
kan även kolla om den ryker om du rycker ur sladden till den.
#1503393
Ok. Luftfilter, olja och oljefilter bytte jag för en dryg månad sen. Slangen mellan luftfilter och turbo (med den där lilla avstickaren upp till ventilkåpan?) bytte jag förra året då den hade spruckit vid turbon. LMM bytte jag också förra året, och när jag bytte luftfilter för en månad sen tyckte jag inte det såg geggigt ut där den sitter.

Om det inte är AC, och röken minskade med spridarrengöring och försvann helt över vintern, vad kan det då vara. Hade jag haft läckage borde inte röken försvunnit av spridarrengöring. Kan det vara nån temp-sensor som när det blir varmt ute justerar upp förhållandet diesel/luft?
#1503396
Hade det varit en bensinare så hade jag funderat över tempsensor till sprutet men jag TROR inte man gör så på diesel. här styrs trycket med HÖG noggrannhet via sensor på pumpen. Den klipper tändning och stänger bränslet omedelbart på tiondels sekund om något är det minsta fel .
Har du kollat laddtryckssensorn? Låter ändå inte som den. Känns mer som om någon manipulerat dieseltrycket. Hänger det någon liten box i närheten av dieselpumpen?

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]