NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1449457
kvillebäck skrev:Eller så är det tomt om några veckor igen. Varför var det inget i den? Det är ett slutet system...
Absolut, det är helt klart en möjlighet att det är tomt snart igen. Jag tror inte jag har skrivit att den varit helt tom, har nog ändå tyckt att det gjort skillnad att ha igång ac:n fram till att jag lämnade in den på den första verkstan, bara att det inte blev "kylskåpskallt". Jag vet inte riktigt vem jag ska lita på längre.
Ja, det är ett slutet system men det läcker väl 5-10% / år eller något sånt så det är ju inte orimligt att den har blivit sämre än vad den var en gång i tiden.
Förra gången jag mätte med termometer kom den ner till 13-14 grader nu kom den ner till 7 grader, så någon skillnad är det.
#1449561
De fyller bara så mycket att AC:n fungerar precis (typ halva orginalladdningen) så räkna med att det slutar att fungera igen inom veckor och enstaka månad detta är för att olja med flourecent skall pressas ut i läckorna och lättare att hitta.

Det finns några mörkare områden på första bilden och det kan vara olja från AC som pressats ut genom porer av korrosion men då utan flourecent - jag skulle tro att du har korrosion eller utmattningsskada (utmattningsskada blir främst på ingången på kondensorn på högtryckssidan av tryckpulserna från kompressorn) då det är för få stenskott som jackat de horisontella rören tillräckligt djupt, på min är det betydligt fler och djupare hack och det är ändå tätt. Och en sak till - glöm inte att titta på baksidan/insidan av kondensorn - där syns det oftast mycket mera av oljeläckage än på frontsidan.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.