- tis 01 jun 2021, 22:42
#1448397
Jag var inne på verkstan för att göra en ac-service, enligt verkstan läckte kondensorn så de kunde inte fylla på med kylmedel utan att den rann ut.
De lämnade en ganska dyr offert (9k) för att byta kondensor + torkfilter så jag försöker få ner priset lite.
Har helförsäkring och försäkringsbolaget sa att om det var ett stenskott skulle det gå på försäkringen.
Undersökningen skulle gå på runt 2k som de står för om det var ett stenskott, dock har jag Volvia och den servades inte på en Volvo-verkstad så måste lämna in bilen dit i så fall.
Har läst på om det och det verkar vanligt att stenskott slår sönder kondensorn, inte så konstigt om man inte har en intercooler ivägen, det är ju helt öppet!
Men sen var det många som skrev att den beskylls från verkstan för att den är gammal och korroderat sönder och att försäkringen inte täcker det. Vet inte hur aluminium ser ut när det är korroderat men kan man bedöma av bilderna om det är stenskott eller korroderat? Ska införskaffa en uv-lampa för att se om det läcker på fler ställen i systemet.
De lämnade en ganska dyr offert (9k) för att byta kondensor + torkfilter så jag försöker få ner priset lite.
Har helförsäkring och försäkringsbolaget sa att om det var ett stenskott skulle det gå på försäkringen.
Undersökningen skulle gå på runt 2k som de står för om det var ett stenskott, dock har jag Volvia och den servades inte på en Volvo-verkstad så måste lämna in bilen dit i så fall.
Har läst på om det och det verkar vanligt att stenskott slår sönder kondensorn, inte så konstigt om man inte har en intercooler ivägen, det är ju helt öppet!
Men sen var det många som skrev att den beskylls från verkstan för att den är gammal och korroderat sönder och att försäkringen inte täcker det. Vet inte hur aluminium ser ut när det är korroderat men kan man bedöma av bilderna om det är stenskott eller korroderat? Ska införskaffa en uv-lampa för att se om det läcker på fler ställen i systemet.