- mån 31 maj 2021, 14:58
#1448114
Hej,
Min mamma har en Volvo V50 1.8 -06 som under flera år har haft minimalt med kvarhängande gas när man växlar, samt lite svårtstartad ibland om den varit startad tidigare samma dag (man får dra i kanske 2-3 sekunder ibland).
Jag läste för längesen att det finns någon slang under insuget som det kan vara hål på eller något som kan orsaka det. Eftersom bilen går väldigt bra i övrigt och slangen (om den existerar) verkar svåråtkomlig så har vi inte brytt oss om att fixa detta.
Men idag så dog bilen och gick inte att starta igen (där den stod). Vi bogserade hem den och jag läste ut felkoderna. Det var 4 st felkoder på spjällhuset. Men jag har tyvärr inte dom framför mig eftersom jag var så stressad av mitt arbete att jag rensade felkoderna utan att spara
Efter att jag rensat felkoderna så går den att starta men den varvar upp högt och stendör sen. Bluddrar om man gasar.
Med felkoderna på spjällhuset så tror jag att dom är orsaken till att den varit svårstartad ibland. Men nu känns det snarare som det är bränslepumpen som pajat. Jag kollade ju lägesgivaren till spjällhuset med datorn och den registrerade när jag tryckte på pedalen, men det behöver ju kanske inte betyda att hela spjället rör sig korrekt. Bränslepumpen går igång enligt datorn också.
Jag tänkte iaf kolla bränsletrycket om det är möjligt på denna fuel railen, samt ta loss spjällhuset och undersöka/rengöra den lite.
Någon som har en annan idé eller som varit med om något liknande?
Tack på förhand!
Min mamma har en Volvo V50 1.8 -06 som under flera år har haft minimalt med kvarhängande gas när man växlar, samt lite svårtstartad ibland om den varit startad tidigare samma dag (man får dra i kanske 2-3 sekunder ibland).
Jag läste för längesen att det finns någon slang under insuget som det kan vara hål på eller något som kan orsaka det. Eftersom bilen går väldigt bra i övrigt och slangen (om den existerar) verkar svåråtkomlig så har vi inte brytt oss om att fixa detta.
Men idag så dog bilen och gick inte att starta igen (där den stod). Vi bogserade hem den och jag läste ut felkoderna. Det var 4 st felkoder på spjällhuset. Men jag har tyvärr inte dom framför mig eftersom jag var så stressad av mitt arbete att jag rensade felkoderna utan att spara
Efter att jag rensat felkoderna så går den att starta men den varvar upp högt och stendör sen. Bluddrar om man gasar.
Med felkoderna på spjällhuset så tror jag att dom är orsaken till att den varit svårstartad ibland. Men nu känns det snarare som det är bränslepumpen som pajat. Jag kollade ju lägesgivaren till spjällhuset med datorn och den registrerade när jag tryckte på pedalen, men det behöver ju kanske inte betyda att hela spjället rör sig korrekt. Bränslepumpen går igång enligt datorn också.
Jag tänkte iaf kolla bränsletrycket om det är möjligt på denna fuel railen, samt ta loss spjällhuset och undersöka/rengöra den lite.
Någon som har en annan idé eller som varit med om något liknande?
Tack på förhand!