NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447589
Hej

Har en V50 2,4 automat, 20.000 mil. Allt original.

Har kört en hel vinter utan några vibrationer i bilen. Bytte till sommardäcken som jag körde på förra sommaren. Originalfälgar med slitna sommardäck. Körde några mil utan problem och bytte sedan till nya märkessommardäck.
Det som då hände var att vid ungefär 120 km/h får jag vibrationer i framstolarna. Inga vibrationer innan dess.
Jag har låtit balansera däcken 3 gånger varav sista gången kollade verkstaden även däcken i 2 olika balanseringsmaskiner för att vara säker på att någon av maskinerna inte var felkalibrerade. Vilket de inte var. Jag har även bytt plats på bak/framdäcken för att kolla om någon skillnad men tyvärr inte.

Det är knappt några vibrationer i ratten, har nya hjullager bägge sidor fram och vänster bak, 6 månader gamla bromsskivor och klossar runt om, ej några vibrationer vid inbromsning eller andra missljud från någonstans och jag har en ny fjäder vänster fram.

Vibrationerna är så pass tydliga att om jag kör 120 km/h så kommer de efter cirka 15 sekunder. Då känner jag lätta vibrationer i förarsätet och ryggstödet på passagerarsätet skakar iaf så ass att jag kan se det skaka. Bilen känns fortfarande stadig på motorvägen även vid vibrationer.

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Mvh
Användarvisningsbild
av HCP
#1447660
Yep, sätter en tia på bärarm jag med. Endera bakre bussning eller yttre led.
Byt båda direkt så vet du att de är fräscht fram.

Går att köpa arm med bussningar färdiga för cirka 4-500kr styck, byts på 30min per sida max.
#1448669
Har inte hunnit kolla under bilen, men när jag lägger bägge händerna på framdäcket och drar fram och tillbaka (inöver/utöver) så känner jag att däcket rör sig fram och tillbaka. Känns som om det här ett spel på cirka 0.5cm. Alla hjulbultar är åtskruvade. Så inte löst däck.

Höger bakdäck här inget glapp, men om jag tar tag i railsen på taket och gungar bilen i sidled, så hör jag hur det klonkar från höger bak, ngn stans där under.
#1448727
Har du gjort "Road Force"-balansering? Skeva och orunda däck förekommer hos alla tillverkare.. Mindre ofta hos "preminum"-märkena dock ;-)
Se upp med eftermarknadsfälgar som ibland har en adapterring i centrum. Tappar man bort den så blir det katastrofal obalans.
Allt glapp mot centrumhylsan saboterar en i övrigt perfekt balansering; 0.1mm centreringsfel motsvarar ca 7.5 g ute på fälgkanten
#1448944
Jag hade samma problem som dig. Däckhandlaren balanserade och balanserade, byte hjul fram och tillbaka på bilen, framvagnsinställning mm, vibrationer kvarstod.
Tillslut gick jag till en annan däckfirma som visste hur man gjorde för att balansera hjul och de löste mitt problem på 15 minuter med en enkel balansering.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]