NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#101556
Ja, bilen drar mer om du har breda däck. Högre rullmotstånd = högre förbrukning.

Eftersom etanol innehåller mindre energi än bensin så ska bilen normalt sett dra mer när du kör på E85 än när du kör på bensin.

Testa tanka fullt, nollställ trippmätaren, kör tills tanklampan börjar lysa, tanka fullt igen och notera hur många liter det gick i, kolla på trippmätaren hur många mil du kört sedan förra tankningen, dela litrarna med milen och jämför med färddatorn. Det är inte alltid färddatorn har rätt, speciellt inte om man sätter på 18" hjul.
av DanneF
#101580
ticalo skrev:Tjena grabbar!
Dax och uppdatera!

Bilen var i verkstaden i ca 2 dagar. De ringde mig och sa bilen var färdig och alla fel var återgärdade.

Blev glad och hämtade ut bilen med stort leende!
1 min senare så dyker problemen upp igen. Fast skrammlen har blivit hårståt vassare. Servon låter fortfarande osv.
Vatten dunket är bort *hoppas*.

Åkte idag till försäljaren och sa att nu är det nog. Bad honom läsa ur ett stycke från deras hemsida som jag citerar nu:

"Mål
Vår strävan är att vara bäst i vår bransch. Vårt övergripande mål är att ha 100% nöjda kunder. Vi skall vara de Volvoanställdas naturliga affärspartner.
Kärnvärden
Precis som för VCC består Volvo Bils kärnvärden av kvalitet, säkerhet och miljöhänsyn. Dessa avspeglas i hur vi utvecklar våra produkter, hur vi agerar i samhället och hur vi bemöter våra kunder och anställda."

Sa då att av de 100% nöjd kund ligger jag på 5%!
1% nöjd med att ni försöker laga bilen
4% nöjd med räntan


Han sa då att han tyvärr inte kunde göra något, mer än att hänvisa mig till deras högsta garanti chef och diskutera problemen.
Förhoppningsvis ifall jag har världens tur så kan jag byta bil.

Ska ringa på Ons. *HOPPAS på att byta bil*


Tänkte kolla mer er nu om ett nytt problem:

Bensinförbrukningen är riktigt hög. Kör riktigt lugnt med bilen.

Med bara etanol så ligger den på ca 1.2l/mil det acceptera jag

Med 30% etanol och resten bensin så ligger jag på ca 1.3L/mil, hmm!

Med bara bensin så står det att jag ligger på ca 0.9L/mil men kan bara köra ca 17mil på halvtank? Så det blir ca 32-35mil på fulltank?

Försäljaren säger att det är normalt när man har 18" fälgar!

Sant? ska bilen dricka mer med bensin när man har 18"?

Ska inte etanol förbrukas snabbare än bensin?
jag ligger på 1.25-1.3l/milen med 17" fälgarna på o det är blandad körning på E85.

så du får lite uppfattning om va bilen drar på ett ungefär, dock så tror jag att med 18" fälgar att bränsleförbrukningen ökar ca 1dl ytterligare per mil.
av ticalo
#101640
Har du prövat med bensin?
av DanneF
#101641
ticalo skrev:Har du prövat med bensin?
nää, jag körde lite på bensin i vintras o då låg bilen på 0,9l milen, dock var det på 15" fälgar.
av ticalo
#101984
På onsdag ska jag prata med högsta garanti chefen. Hoppas att jag får byta bil. Får jag de så blir det en T5:a!

Ringde och pratade med de. Blir möte nästa vecka med garanti gubben och försäljaren!

Jag tror inte på att få byta bil.
av Ragnarpe
#102575
Evil Angel skrev:Hur gick det för dig med bilen ??
Det undrar jag med.....
av ticalo
#103950
Så nu är allting förjoppningsvis löst!

Hade mötet med garanti chefen och försäljaren. Fick byta in/lämna tillbaka bilen.
Ville ha en t5:a första. Men tänkte vänta ett tag innan jag köper s40n igen, så jag ville ja tillbaka pengarna då.

Fick tillbaka kontantinsatsen och så löste de lånet åt mig.
Men jag betalade denna månad skatten och försäkrings premie för 3mån framåt.

Får jag tillbaka dessa pengar?

Sen hade jag lagt på volvos orginal vinge som kostade mig ca 3800:-
Denna ville han ej betala för. Han kunde bara ge mig vinge eller liknande när jag köper bil av de igen. Annars får jag inte en krona tillbaka från den.

Frågan är om jag istället kan begära ersättning eller skadestånd för all den tid och helvete jag haft med min bil?
av Ragnarpe
#103954
ticalo skrev:Så nu är allting förjoppningsvis löst!

Hade mötet med garanti chefen och försäljaren. Fick byta in/lämna tillbaka bilen.
Ville ha en t5:a första. Men tänkte vänta ett tag innan jag köper s40n igen, så jag ville ja tillbaka pengarna då.

Fick tillbaka kontantinsatsen och så löste de lånet åt mig.
Men jag betalade denna månad skatten och försäkrings premie för 3mån framåt.

Får jag tillbaka dessa pengar?

Sen hade jag lagt på volvos orginal vinge som kostade mig ca 3800:-
Denna ville han ej betala för. Han kunde bara ge mig vinge eller liknande när jag köper bil av de igen. Annars får jag inte en krona tillbaka från den.

Frågan är om jag istället kan begära ersättning eller skadestånd för all den tid och helvete jag haft med min bil?
Trots allt dravel du skriver om inbyte och ersättning m.m. så är ju ändå den stora frågan; Har du någon bil nu då? Det känns liksom att du har blivit blåst.Sen vad gäller bilskatten så ska du inte räkna med den men däremot så kommer nog ditt försäkringsbolag att göra en avräkning och kanske du får en slant tilbaka.
En vinge som du betalat extra för det kommer du absolut inte att få tillbaka, för en sådan sänker faktiskt andrahansvärdet på en begagnad bil.
En bilspekulant som ser en bil med en vinge ryggar tillbaka och går till nästa.

Nog om det och fastän du blivit lurad av en auktoriserad Volvohandlare så hoppas jag att du får tag i en bra Volvo i framtiden.
av ticalo
#103956
Jag har ingen bil nu. Blåst har jag blivit också. Trodde aldrig att man skulle bli det av en auktoriserad Volvohandlare, som har som mål att sälja så billigt och få så nöjda kunder som möiljgt för volvo anställda.

Nu har jag förlorat en massa pengar och tron på volvo.
av Ragnarpe
#104023
ticalo skrev:Jag har ingen bil nu. Blåst har jag blivit också. Trodde aldrig att man skulle bli det av en auktoriserad Volvohandlare, som har som mål att sälja så billigt och få så nöjda kunder som möiljgt för volvo anställda.

Nu har jag förlorat en massa pengar och tron på volvo.
Ja det är ju trist, men en liten konsument som du och jag är har djäkligt små chanser mot de stora bilhandlarna. Trots alla regler och statliga institutioner som skall hjälpa oss konsumenter så har vi inte en chans när dom sätter den sidan till. Men ge inte upp nu utan försök o stå på dig, gnäll o tjata på dom så kanske dom tröttnar och viker sig, men fan vet....
Du kan ju också ta kontakt med en konsumentsekreterare eller MRF och höra vad dom säger.

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]