NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#98278
Du kommer inte kunna få köpet hävt så vida inte bilen är behäftad med allvarliga fel (vilket den inte är) och firman inte åtgärdar detta. En näringsidkare har ganska många försök på sig att laga en bil innan någon form av kompensation kommer ifråga. Innan hävning blir aktuellt så har firman möjlighet att kompensera på annat sätt exempelvis prisavdrag. En hävning är en mycket drastisk åtgärd som sällan aktualiseras.
av ticalo
#98279
Så tror ni att jag kan få nån sorts kompesation då?
av Erik V
#98280
ticalo skrev: Jag hade en kompis med mig när försäljaren sa att det var en tjänstebil.
Jag tycker du ska ringa till Hertz, förklara ditt ärende och be dom söka på ditt regnummer i sitt system. Även fast bilen inte finns kvar i deras ägo så finns hela bilens historik kvar där, antal hyror, vilka som hyrt bilen osv osv. Visserligen kan jag förstå om dom inte lämnar ut vem som hyrt men dom ska lätt kunna se om den bara haft en hyra eller flera. Hertz har nämligen något som kallas för långtidshyra och innebär att bilen är uthyrd till en person eller företag under hela tiden.
Är det som så att bilen haft flera olika hyror och gått mellan olika stationer så har din säljare definitiv ljugit för dig.
av Lövet
#98289
Att få kompensation för att bilen har varit en hyrbil kan du glömma. Just faktumet att bilen har varit en hyrbil är inget fel i rättslig mening.

Däremot kanske du kan få någon form av kompensation för de faktiska felen, men hoppas inte för mycket på det. Det som du faktiskt har RÄTT till är att få felen avhjälpta.
av ticalo
#98291
ja vill inte ha kompesation. fixar de felen så är ja mer än nöjd
Användarvisningsbild
av elmuppo
#98306
ticalo skrev:Poseidon: Men finns det ingen lag eller liknande att man inte får ljuga om sånt när man ska skriva kontrakt?
Hur blir det sen när jag ska sälja bilen då?

När jag provkörde bilen så var det snö och kallt. Trodde att växellåan var trög för att den var kall osv.

Branx: Hur vet du om detta? Tycker synd om alla andra som kommer falla för samma lögn som mig.
Jag sitter på "insidan" och flera kollegor har varit och tittat
på 1.8FF. när vi kollade upp dem i systemen såg vi att alla bilar
som vi kollade, var Hertz. Och Det erkände försäljaren oxå. Hertz har uppdaterat hela sin bilflotta. Och de var ju leasing så volvo fick tillbaka
dem och nu säljs de.
av turbonegro
#98349
tror inte det finns någon större anledning att oroa sig för en fd hyrbil
men jag förstår hur du tänker "den som ska ha bilen en kortare tid och inte äger den skiter i hur han behandlar den"
fast samma sak kan ju hända med tidigare vanliga ägare fast värre en jubeldåre kan ha ägt bilen innan och misshandlat den något fruktansvärt 24/7/365 :D
jag tror du kan slappna av det är säkert värre med en bil som körts inom volvosfären och säljs efter några tusen mil
där körs det hårt internt plus att den lånas ut till chefen x och vdn x i allsköns företag i väntan på beställda bilar eller som ren smörjning och dom behöver inte spara på krutet
(en sönderkörd hyrbil däremot är inte bara att kliva ur och skicka nyckeln i diket och ringa och skrika om att bilen är crap)
min v50 2,4 i b+ hade gått som lånebil på volvo när jag köpte den och jag fick vänta någon månad tills den var färdigutlånad till lokalchefen för ett av de sämre mobilteleföretagen
(i väntan på hans beställda bil)
den var iochförsig inte ett dugg misshandlad på grund av detta felen den hade och har var inbyggda från början
samma sak med fd taxis det ryggar folk tillbaka för men min gamla 745 91 57000 milare (jag vet att det inte uppskattas att ta upp riktiga volvos)
men iallafall den gick som taxi sina första år det gjorde ingen skada tvärtom
samma sak har jag upplevt genom polare som kör taxi otrolig service på dom + alla volvonyheter mycket långt innan man läser om dom i pressen
misstänker dock att deras åkare har något "special-experiment-deal" med volvo
men vad vet jag en dum lättlurad konsument
av Ragnarpe
#98445
ticalo skrev:Tänkte dela med mig mina problem och tar mycket gärna emot tips!

Detta är långt inlägg, men hoppas på att ni har tålamod!

Köpte en Volvo S40N -06 1.8F för ca 1 mån sen av volvobil gbg.
Bilen skulle vara i perfekt skick. Fick 6 mån försäkring från volvobil och fabriksgarantin som var kvar.

Nu ska jag skriva problemen jag har och hoppas på lite hjälp från er erfarna:

1)Innan jag skrev på kontraktet så provkörde jag så klart bilen, men den var smutsig och kunde ej se rutan noga.
Frågade då ifall det var stenskott på rutan och försäljaren svarar absolut NEJ på att det inte fanns några inför mig och kompisen.
Sen ser jag att det var fullt med sten skott.
Försäljaren gick med på att laga ett par st och lämna de andra kvar för att de var för små.
Nu har jag en massa stenskott på rutan och fläckar fån de lagade. En av de har t o m sprukit vid lagningen.
(Försäljaren ljög då för mig och kompisen)

2)Sen innan jag skrev på kontraktet frågade jag om förra ägaren.
Fösäljaren svarar med att det var en tjänsteman som använt den.
När jag fick hem reg.beviset så stod det att bilen var leasad till en uthyrningsfirma i sthlm.
Snacka om att jag blev förbannad.
(Försäljaren ljög ännu än gång)

3)Ytter handtagen är riktigt tröga och fastnar när man öppnar de:
Inte återgärdat?!? Fick handtagen insmörjade. Förarsidans fungerar bra och de andra lika dåliga som innan jag lämnade bilen.

4)Växellådan är trög och skrapar och ibland fungerar det klockrent:
Inte återgärdat! Fick som svar att det var ford låda och det ska vara så?
Ska det verkligen vara så? Ska man tvinga i växlar på så pass ny bil?

5)reg.skylten satt lös:
Återgärdat!

6)Vänster torkare riktigt kass:
Återgärdat med nya torkare

7)Kondens i dimljusen:
Inte återgärdat! Fick svar att det är normalt och ska vara så??

8)Skrammel när stereon är på från höger dörrpanel/b-stolpe:
3ggr på verkstan och inte återgärdat! Fick svar att de inte visste varför.

9)Skrammel från passagerar stol
Inte återgärdat! Fick svar att det är fullt normalt!

10)Bagagelucka som får fnatt och låses och öppnar sig självt:
Inte återgärdat, men upplever inte problemet längre.
Fick svar att de inte hitta något fel.

Dessa fel har jag varit inne hos verkstan mellan 2-3ggr. Och inte fått de återgärdade.

Nu har det dykt upp nya fel:

1)Klunk oljud när jag bromsar från bakvagnen. Låter som om bagageluckan är fylld med vatten som for fram och tillbaka när jag bromsar.

2)Bromspedal som gnisslar.

3)Vindbrus från förardörr.

4)Bältespåminnare som får fnatt när någon bak inte har bälte på sig. Ibland står det att ingenbak bältad när ingen sitter där längre. Tills jag stänger av bilen och startar igen. Ibland varnar (ljud) bilen när bak inte har bälte på sig och ibland inte osv.


Dessa är nya fel. Men vågar jag lämna in bilen på verkstan igen?
De lagar jo ingenting alls. Får bara vara utan bil i onödan.

Vad kan jag göra för att bevisa dessa fel och få de återgärdade?

Om ni känner igen er på några av dessa punkter hör gärna av er.
Känner mig riktigt blåst!

Bilen är annars underbar!
Ticalo, jag går direkt på ditt första inlägg och undviker andras kommentarer och dina senare inlägg.
En så pass ny bil som du har köpt skall ju fungera i stort som en ny bil och köper du den från en auktoriserad Volvohandlare så skall du veta att
dom är noga med att kunden ska bli nöjd och att bilen som bara är ett år gammal skall fungera klanderfritt.
Dom flesta fel som du nämner skall du naturligtvis få åtgärdade, stå på dig, du har ju trots allt garantier som du har papper på.

Det som förvånar mig är dock att du dels inte kollade upp bilen ordentligt innan du köpte den för dyra pengar och dels att du spekulerade på en skitig bil. Dessutom skall man inte lita på en bilförsäljare trots att Volvos återförsäljare har hård disciplin på sina anställda.
Jag har det senaste halvåret gått runt i olika bilhallar, och aldrig sett en skitig bil, och skulle jag se en så vore den helt ointressant utan jag skulle gå till nästa bilfirma.

Visst tycker jag det är trist att du är missnöjd med din bil, helt klart, men å andra sidan så har du dig själv att skylla eftersom du inte gjorde en ordentlig undersökning av bilen innan du köpte den.

Jag hoppas dock att du får iordning på din bil, men att slå in tänderna på din återförsäljare hjälper definitivt inte, sånt sysslar vi inte med här i Sverige!
av ticalo
#98485
Ragnarpe: Jag försöker jo se till att felen blir återgärdade. Inte så lätt när man har service snubbar som säger "Det är normalt" eller en ÅF som säger "Det är en jo en begagnad bil".
Men jag ger mig så klart inte.

Jag kollade bilen "noggrant, men den stog inte inne i hallen. De hade nästan bara nya bilar i hallen och alla andra beg.bilar ute. Det står ca 100st bilar ute.

Mycket av problemen märkte jag inte ens när jag provkörde den.
Man blir lite "blind" när man ska köpa något man bara vill ha.
Somsagt så får jag delvis skylla mig själv.

Det med att slå in tänderna var på nått jag skrev och självklart något jag inte skulle göra förstår du väl.

Pratade med min ÅF idag och han förnekade att han ljugit. Berättade då att jag hade en vittne med mig, men det blev tyst i luren.

25 april ska den in på service igen. Hoppas att felen återgärdas då. Nu låter/känns bilen som en nissan 82:a när jag kör.
Användarvisningsbild
av Jensen
#98488
Många utav punkterna du tar upp täcks ju utav nybilsgarantin, därför har jag lite svårt att förstå varför man inte är villig att laga bilen.
När det gäller bilar från årsmodell 05/06 så är ca 90-95% utav bilarna som står hos nån större ÅF hyrbilar.
Detta är väldigt vanligt då privatpersoner sällan byter in sina bilar efter 1-2år.
Att du skall kunna häva köpet tror jag att du kan glömma i nuläget då verkstan har ett par försök på sig att fixa till vissa saker.
Sen så tycker jag att det verkar som att du själv inte har gjort en ordentlig koll på bilen då du köpt den.
Jag tycker inte heller att du behöver vara orolig för att det varit en hyrbil.
Många ggr så är hyrbilar i finare skick än då man bytt in bilar som privat personer ägt.
Jag har även svårt att förstå varför folk skall tro att en privatägd bil skulle vara en bättre bil.
Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]

Ottocast till Volvo

Hej. Har sett en del reklam för Ottocast till[…]

Överhettad passat b5

Ett tillägg: Det är "superviktigt&[…]