NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1445101
Det har blivit dags att summera ägandet i snart 15 år av V50 2.0D -06 c 19000mil, då en V60 D3 Classic Momentum automat 2018 köptes igår.

I det stora hela kan jag konstatera att vi nog har haft tur med vår bil och sluppit de stora smällarna i form av exempel felande dubbelmassehjul , hydraulikenhet till ABS som många fått byta för sura pengar, kör faktiskt fortfarande på original partikelfilter med skapligt regenererings intervall. Hör å häpna, original kondensorn till AC håller fortfarande tätt och kyler !

Det som pajat utöver förslitningsdelar (bromsar , hjullager, Xenon lampor ) är 4 tryckgivare till partikelfilter varav 2 gratis, EGR ventil byte även det gratis, generator byte från 120A till 150 A på maskinskadeförsäkring (2000kr). I vintras gav till slut dieselvärmaren upp, nöjd ändå när man läst om vissa där den lämnat in redan efter 3-4 år. (Har kallstartat hela vintern, skitsamma var väl det) Kabelstammen i A stolp byttes direkt när vi köpte bilen, låsen har dock börjat strula ändå på senare år. 2 omgångar framfjädrar pga brusten vänster fjäder 2 gånger...... Bytt mikrobrytare bagagelucka en gång.

Rostskyddet är bra på V50, den enda synliga rosten är på främre passagerardörr pga en dålig lagning inom Volvos vagnsskadegaranti. Nån liten lackbubbla har dykt upp bakom vänster bakdörr.

Motorn drar i princip ingen olja , byter själv var 1000e mil.

Förbrukningen i snitt har sommartid legat på runt 0,52-0,54 och vintertid 0,58-0,65 inkl dieselvärmaren mätt vid pump kontra trippmätare. Sommartid visar färddatorns snitt exakt samma som den faktiska.

En sista insats gör jag nu med byten av skivor runt om för andra gången (Biltemas har hållit bra i snart 9000mil, men har blivit skeva fram) Byte av bakre krängningshämmare, sen får en se om besiktningen åter igen blir rent protokoll som alla tidigare. Möjligt äldste sonen tar över den, annars säljs den

Det lustiga är att vi gav runt 220000kr för V50n jan 2007 (då drygt 1 år gammal 2600mil inkl 4 helt nya 16" vinterhjul på Volvo fälgar) och nu 219000 för V60 precis 3 år gammal, c 2200mil , har gått på trafikskola, inte en skråma på bilen, fick 2 års/2000mil garanti. (inkl v hjul , knappt körda) Känns som V50n pris var väl högt så här efteråt. (V60n är dock utan drag som jag får bekosta)

Kommer säkert sakna V50n, men inte den årliga skatten á c 3200kr, nu blir den c 1300kr/år. Man lär väl fortsätta att ge lite tips även i den här delen av forumet.

Nästa bil blir det el bil, är för få laddningsstationer här i norr. Såg laddningskaoset vid ett samhälle på 321an mot Åre inför sportlovet, var nog vissa som fick stå i 3-4 timmar innan deras bil kunde laddas, urk....
Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]

Dashcam i v90

Hej, lyfter tråden då jag tänkte[…]

Man kan ju prova att kontakta nån motor tidn[…]

Volvo on call och GSM

Hej! Istället för en ny 4-5g modul f&ou[…]