NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444953
Alltid är det något nytt fel på min bil.
Felet med bromsarna nu är fram.
Bromsarna ligger inte på utan bilen rullar fritt.
Men om jag bromsar lite löst och lite lagomt inför en trafiksignalskorsning så liksom hugger det.
Svårt att beskriva känslan men det är som om bilen bromsas på en bit av skivan men inte på den övriga.
Det är samtidigt gnissel.. ett mörkare gnissel som följer med den huggande/hoppande känslan.

Det är volvos egna skivor och belägg och jag köpte dem och bytte själv för ungefär ett år sen nu.
Beläggen av vad jag kan se har rejält med gods. Även skivorna. Dock kan man se en kant överst på skivorna som kanske är någon halv millimeter eller så. Några tunna spår runt om på anliggningsytan också. Cirkulära.

Vad kan det här huggandet och gnisslandet/tjutandet/ton bero på?
Skeva skivor? Belägg som nött snett eller på något vis kärvar?
Inga vibrationer eller huggande eller liknnade i ratten eller bromspedalen av vad jag kan känna om jag minns rätt.
Det blev ingen skillnad heller efter bytet från vinterdäck till sommardäck.

Jag har även bytt skivor och belägg bak. Men det blev ingen skillnad så det måste vara fram.
#1444954
Köp nya glidpinnar till oken på biltema och testa byt ut dem, fetta på rejält.
Billig bra början, och de gör inget att byta ut dem heller. Kostar en hundring per sida eller liknanden.

Om det vorer belägg eller skivor som va snea hade de märkts mer på skivans yta kan jag tycka.
#1444957
Man kan ju bara spekulera när man inte har tittat och undersökt ordentligt.
Men nya glidpinnar kan jag ju helt klart testa. Det finns ju renoveringssatser eller vad det kallas.
Men enligt VIDA så ska man INTE fetta in pinnarna utan endast ytan där beläggen ska röra sig fritt.

Som jag har förstått det så blir dessa skivor lätt skeva om man dragit åt hjulmuttrarna för hårt.
Det finns en risk att detta har hänt eftersom det är Volvo som byter mina däck. Där jag upptäckt att de dragit åt uttav bara den.
Ibland verkar det som om de inte har koll på momentet alls utan kör max på muttermaskinen.
Jag och en kompis hade ordentligt svårt att få loss hjulmuttrarna. Vi fick bägge tillsammans dra loss med ett teleskåpskaft innan det lossnade.
#1444958
Jag skulle kunna se om jag kan ta någon bild på skivorna fram på ytan.
Det enda man kan göra är ju att man måste ha en kompis som går längst bilen samtidigt som man bromsar för att få veta vilken sida det är "fel" på.
Det går ju inte att testa själv. Svårt att bromsa och titta/undersöka samtidigt.

Bromsvärden fram var ju dessutom även bra vid besiktningen.
#1445008
Du har inte fått rostfläckar på skivornas insidor då? Om bilen har stått parkerad några dar med blöta bromsbelägg typ.
Svårt att se eftersom bromssköldarna skymmer.. Men är det inte alltför grav rost så borde den nötas bort med tiden
Prova lyft ett framhjul i taget, be en medhjälpare hålla lite lätt på bromspedalen medan du roterar hjulet så borde det kännas om det hugger.
Jag skulle ha letat fram min "Luftman" kompletterad med reduceringsventil, lagt på lite lätt bromstryck och sen roterat för hand ;-)
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]

Löjliga priser XC70

Priset på XC70 har stora inslag av spekula[…]

Hämtat ut bilen efter byte av bränslepum[…]