NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444931
Hej,

min fru har en Volvo C30 från 2011 med 2.0 F flexifuel motor (B4204S4). Jag tror att det finns ett problem med vevhusventilationen på bilen. Är det någan som kan uttala sig?
När man skruvar bort oljelocket så "blåser" det ur oljepåfyllningslocket. Hos min S60 (2.4, B5244S) finns det däremot undertryck och luften sugs in när man öppnar oljelocket. Som jag har förstått det så SKA det vara lätt undertryck där ....
Hos C30:n med 2.0F motor går det en slang från ventilkåpan till luftfilterkåpan och där sitter ett filter (som en svamp) för att fånga upp olja eller annat som kommer in i luftfilterkåpan. Slangan ska antagligen ventilera ut de gaserna som går förbi kolvringarna in i vevhuset. Men det kommer ingen luft ur ventilkåpan i slangen, det är täppt (inte slangen) och filtret är helt rent.
Jag påstår att vevhusventilationen inte fungerar pga att det blåser ut ur oljelocket och att det inte släpps ut gaser in i luftfilterkåpan. Det är helt täppt från ventilkåpan in i slangen.

Nu var jag hos Bilia för att höra vad de tycker och vad det skulle kosta (jag får inte skruva på frugans bil). De tyckte att "man ska inte oroa sig för mycket", det vore helt normalt att det kommer luft från ventilkåpan.

Vad tycker ni?

/ Jens
Bilagor
Vevhusvent-1.jpg
Vevhusvent-1.jpg (262.11 KiB) Visad 1225 gånger
#1444960
Det var intressant!
Jag undrar verkligen om det ska vara så. Gaserna som uppstår under förbränningen (blowby) ska ju inte blandas med motoroljan. Därför eftersträver man ett lägre tryck i vevhuset.

Någonstans måste gaserna ju ta vägen. Därför kan det tex bli högre oljeförbrukning på sikt, oljan trycks ut ur packningarna.
niclas88 skrev:Kollade precis på min C30 2,0f 2010 och det blåser ur oljepåfyllningen på den oxå. Den har snart gått 17k mil. Och det blåser ganska rejält!
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]