NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
#1444408
Har bytt bromsok på höger bak samt klossar, men på besiktningen fått nedslag på "ojämn bromsverkan bak"....alltså det skiljer mer än 30% på höger och vänster bak.

Vänster bak mätte 1.4 och höger bak 0.8 (efter bromsoks bytet). Även handbromsverkan var precis på gränsen men fick godkänt på den.

Jag märker även att bromspedalen går lite längre ner än den gjorde innan bromsoksbytet. Jag gjorde efter ok bytet ett försök till att lufta det bromsoket som jag bytt, men det kom bara ut typ 3-4 mikro bubblor, jag släppte dock bara ut väldigt lite bromsvätska, typ endast 10-15 cm av slangen hade bromsvätska i sig.

Jag bytte också vänstra bak bromsoket förra året, så det borde också vara okej.

Vad behöver man göra för att "jämna till" bromsverkan mellan båda sidorna bak? Skulle det kunna hjälpa med en ordentlig luftning av båda bak bromsarna, eller endast den sidan där jag bytt oket nu? Eller är det något annat man måste göra?
Det är väl främst högra oket som jag bytt som bromsverkan behöver ökas på, oket är ju nytt och klossarna...så varför bara 0.8 i bromsverkan??
Tacksam för förslag.

P.S. Finns det något sätt att mäta bromskraften på enskilda hjul själv, eller måste man åka till besiktningen och chansa?
av malajo
#1444412
Låter som du inte har luftat ordentligt.
Hur gjorde du när du bytte oket?
Lät du bara slangen hänga löst tills du fick dit det andra oket? I så fall behöver du absolut lufta mer, och har hela systemet på erkats så får du lufta på alla ok.

Hård inbromsning på grusväg så brukar man se på bromsspåren om det tar någorlunda jämt.

Skickat från min Mi Note 10 via Tapatalk

av JcN
#1444465
Oket monterades korrekt? Alltså först skuva ut kolven till den börjar anlägga bromsbeläggen mot skivan därefter färdbroms och sist p-broms?

Vidare får ju inte vajern till p-bromsen vara såpass spänd att den påverkar något utav oken då den inte nyttjas.

Bara lite tankar kring felsökning. Som andra har skrivit så kan det vara en god ide att lufta alla 4 ok till att börja med.

// Jonas
av Erik Å
#1444503
Fett/kladd på bromsskivan? Klossarna behöver nötas in för att få bra kontakt med skivan, det tar ett antal mils körning. Har för mig att några klossar jag köpte hade en informationstext att de hade slipmedel på ytan för att snabba på inkörningen. Kanske inte ger samma bromsverkan då? ;-)
Man kan kolla bromskraftfördelningen själv om man gör ett par distinkta inbromsningar, slickar på fingret och känner försiktigt på skivorna.
Skivorna fram brukar bli "dubbelt" så varma som bak. Men viktigast är att vänster och höger på samma axel känns "lika varma" (subjektivt förstås).
Gör de det så brukar bilprovningen bli nöjd också. :P
Ps bytte du klossarna på båda sidorna? Det bör man göra för att inte få ojämn bromsverkan..
av pavan
#1444661
Tack för svaren. När det gäller montering av oket så monterade jag bort det gamla oket och lät slangen sitta kvar, sedan monterade jag på det nya oket med nya klossar och förde sedan över slangen, men jag glömde den understa metall brickan så jag fick montera bort slangen igen, och det började läcka bromsvätska, så slangen var omonterad sammanlagt säkert runt 5 min.

Kunde inte skruva ut kolven en enda millimeter för det var så tight att få på allt ändå, så jag tror att kolven garanterat tryckte på den inre klossen efter montering. Klossarna på andra bakhjulet bytte jag förra året och har i princip lika mycket kvar som andra sidan.


Hur mycket bromsvätska behöver man släppa ut innan man kan vara någorlunda säker på att all luft kommit ut?
Är lite orolig bara att bromspedalen ska bli ännu mer "slapp" om jag luftar mer, i och med att den redan blivit det litegrann?

Jag märker att åtminstone den yttersta klossen inte verkar ta ordentligt på skivan, för att rosten på skivan har inte slipats bort. Glidpinnarna är smörjda och glider bra, men i nuläget när allt är monterat så är dom helt intryckta redan och har inte plats att röra sig.

Angående handbromsen så tror jag att den ligger an litegrann på skivan, för att hjulet är svår rullat när den är upphissad, samt handbroms "pinnen" på oket ligger ca, 0.8 cm ner från sin minimum position/viloposition, men på vänstra sidan ligger den rätt, så om jag lättar på handbromsvajern så vet jag inte hur det påverkar andra sidan?

Så luftning och kanske lossa på handbromsen lite är det man ska prova först och främst?
Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]