NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1444136
Är lite vilsen vilken approach som är bäst.

Bromsslangen har gnagt mot hjulet så besiktningen tyckte den skulle bytas, no problems.

Bara de att slangen har rostat ihop med röret som kommer från bilen. Har smörjt o värmt försiktigt utan lycka, muttern är nu rundare än Loket olsson :-D

Två val
1: Kapa röret strax under muttern, göra ny dubbelkona på stålröret och montera slangen. Den halvcentimetern bör inte göra skillnad på monteringen.

2: Dra nytt kopparrör från ABS-pump/modulen ut till hjulhuset och montera slangen.

Har redan allt material för båda varianterna med rör, nipplar och verktyg som behövs.
Det jag klurar på är att en del sagt att stålrör kan va jäkligt svåra att kona om.

Aldrig gjort detta på en V50 innan, så ni som har några råd att komma med så tas de tacksamt emot!

Denna övergången alltså, bild från Youtube och inte min bil. Bara en rostknöl på min :-D
sdasd.png
sdasd.png (257.33 KiB) Visad 1216 gånger
#1444178
Jag hade börjat med att försöka kona om stålröret. Var noga med att smörja innan du försöker kona. Skall du ta loss hela röret innan du konar så värm tills det är rödglödgat före du konar. Det behöver inte vara varmt när du konar, bara det var varmt innan du började bearbeta röret.
Blir det inte bra så får du väl göra ett nytt kopparrör att byta med. Det bukar vara lättare än det ser ut om man inte försöker göra så tvära böjar. Värm innan du böjer.

Lycka till och tag gärna en bild på det nya röret om du tillverkar ett!
#1444185
kvillebäck skrev:Jag hade börjat med att försöka kona om stålröret. Var noga med att smörja innan du försöker kona. Skall du ta loss hela röret innan du konar så värm tills det är rödglödgat före du konar. Det behöver inte vara varmt när du konar, bara det var varmt innan du började bearbeta röret.
Blir det inte bra så får du väl göra ett nytt kopparrör att byta med. Det bukar vara lättare än det ser ut om man inte försöker göra så tvära böjar. Värm innan du böjer.

Lycka till och tag gärna en bild på det nya röret om du tillverkar ett!
Tack för tips, tänkte testa kona med den på plats men det blir nog inge bra med värme då. Får plocka lös den först o testa, enklare att värma och kapa också då ändå.

Återkommer med status
#1444199
HCP skrev: tis 04 maj 2021, 15:53 ..göra ny dubbelkona på stålröret ..
1. Är du säker på att det är stålrör? Min gamla V70 har kopparnickel. Testa med en kylskåpsmagnet och se om den fastnar..
2. Biltema säljer färdiga bromsrör med kona och nippel i båda ändarna till en rimlig peng. Har du lite tur så finns det något med både någorlunda lagom längd och passande nipplar ;-)
Det kan vara klokt att kladda lite olja på alla nipplar och slangkopplingar varje gång man skiftar sommar/vinterhjul. Sen blir allt framtida bromsunderhåll busenkelt :-)
#1444257
Kikade lite på hur röret var draget nu, är ju inte jättesugen att dra om allt :-D
Kanske blir enkelt ändå när batteriboxen är borta.

Röret i sig är inte rostigt alls, bara nippeln som fastnat i slangen vars ände är rostig som fasen.
Ska ut o slita lite mer efter middagen, en sån skärringskoppling vore ju ultimat latmask-väg :-D
#1444694
De va väldigt krispigt på slangen.

Byggde en induktionsvärmare av nikrom-tråd och ett 12v nätdel, lindade tråden runt röret på nippeln och drog på så den lös som en julgransbelysning, sen släppte de fint.
Lyckades nypa av de o dra dit ny nippel utan att ta lös hela röret.
Har dock ingen efter-bild, hade brådis till besiktningen :-D

Nippeln gick sönder på oket också, men med värme och en del fula ord så släppte den med så slapp jag byta ok också.
Nu blir de underredstvätt nästa

Tack för alla tips!
2021-05-07 08.13.17.jpg
2021-05-07 08.13.17.jpg (86.47 KiB) Visad 992 gånger
#1444721
GLIZ skrev:Som du är inne på. Stålrör är hårdare.
Jag hade nog övervägt nytt kopparrör.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Fick göra om konan 3-4 gånger innan den blev bra på stålröret, så nästa overhaul när jag ska byta saker fram blir de nya kopparrör på båda sidorna fram :-D

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]